جراحی لثه و انواع جراحی لثه

جراحی لثه : عوامل ژنتیک،هورمونی موجب میشوند که برخی افراد به بیماری لثه دچار شوند و باید به سراغ جراح بروند.یا به طور معمول هر کسی که بخواهد دندان عقل خود را بکشد باید جراحی  کند،همینطور برخی از افراد برای ایجاد لبخند و تغییر دادن شکل لثه به سمت عمل عمل زیبایی می روند.

جراحی لثه

در جراحی لثه،قسمت های مشکل دار لثه را حذف و یا ترمیم میکنند تا مشکل لثه بر طرف شود و اینگونه سایر اجزای لثه نیز رشد مناسبی پیدا میکنند وپوسیدگی به بقیه اجزای لثه سرایت نمیکند و دندان ها از پوسیدگی و عفونت در امان می مانند. در شرایط الزامی نیز در جراحی پیوند بافت جدید لثه اجرا میشود.

به طور کلی هدف اصلی در جراحی سالم ماندن و سلامت دندان ها است.به همین منظور جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حالتی پیشگیرانه برای مشکلات دندانی دارد.

جراحی لثه به چه صورت است؟

در ابتدا بسته به نوع و شدت بیماری است. در قدم اول متخصص لثه،لثه را پاک میکند و باکتری و تارتار بر روی دندان و لثه را از بین میبرد تا عامل عفونت و پوسیدگی از میان برداشته شوند.

روش بعدی کامل تر و پیشرفت تر است و درمان بر روی ریشه انجام میشود در این روش متخص لثه،سطح ریشه را صاف میکند و ایجاد  باکتری ها و تار تار هارا بسیار پایین می آورد.و تمام باکتری و تارتار در ریشه دندان به منظور جلوگیری از آسیب به ریشه و استخولن دندلن از بین می روند.زمانی که استخوان دندان از بین برود حتی دزمان ایمپلنت هم برای بیمار قابل درمان نخواهد بود.

هدف جراحی لثه

جراحی به منظور باز سازی استخوان و بافت های آسیب دیده اجرا میشود و هدف اصلی آن پیشگیری برای  آسیب ندیدن و از بین نرفتن دندان ها است.جراحی برای کاهش فاصله ی  بین دندان ها که مثلث سیاه نام دارد استفاده میشود.

جراحی، برای از بین بردن هرگونه عفونت و باکتری در لثه و دندان استفاده میشود.جراحی با تغییر شکل دادن استخوان فک موجب کاهش رشد باکتری در شکاف های استخوان میشود که خطر عفونت و پوسیدگی را از بین میبرد.

بیماری های لثه

در بیماری های لثه،همچون ورم و پریودنتیت جراحی لثه الزامی است.ورم لثه جزء بیماری های خفیف لثه است که خونریزی و ورم لثه جزء علائم آن است و از طریق بهداشت نادرست دهان و قرار داشتن پلاک و تار تار بر لثه و دندان شکل میگیرد.

پریودنتیت،جزء بیماری های شدید لثه به شمار میرود و ورم شدید تر می باشد و پیشرفته می شود و  استخوان بافت را از بین میبرد. و لثه ها در این مرحله از دندان جدا میشوند و جاهای خالی را ایجاد میکنند که موجب باکتری و بروز عفونت در لثه و دندان می شوند.که دندان رفته رفته از بین می رود و به استخوان دندان نیز آسیب جدی  وارد میشود.

چه کسانی جراحی لثه میکنند؟

افراد سیگاری: یکی از مهم ترین دلایل بیماری های لثه مصرف سیگار است و افراد سیگاری  در معرض آسیب های لثه ایی هستند و حتما به جراحی لثه احتیاج پیدا می کنند.

دیابت: انسان هایی که بیماری دیابت دارند بیشتر دچار عفونت میشوند بنابراین امکان عفونت لثه و بیماری های لثه در این افراد بالاست و نیاز به جراحی لثه پیدا می کنند.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی خصوصا در خانم ها ،لثه ها را حساس تر میکند و خطر به بیماری ها در تغییرات هورمونی زیاد است و فرد ناچار به جراحی می باشد.

بیماری های خاص: بیماری های بسیاری موجب آسیب به لثه میشوند همانند بیماری ایدز که سرتاسر عفونت است ولثه هارا نیز دچار عفونت میکند و فرد مبتلا حتما باید جراحی لثه انجام دهد.

روش های جراحی  لثه

روش های متفاوتی برای جراحی لثه وجود دارد،از جمله:

فلپ

زمانی که پاکت های روی لثه بیشتر از 5 میلی متر عمق گیرند از جراحی لثه فلاپ استفاده میشود تا عمق پاکت ها را کاهش دهد.در جراحی فلاپ لثه،شکافی را بر روی بافت لثه به وجود می آورند و لثه هارا از دندان جراحی میکنند و با ابزار های مناسب و استریل ،تمامی جرم و پلاک را پاک و جرمگیری کامل میکنند.در برخی اوقات لثه بر روی دندان ها رشد اضافی میکند و موجب آزار لثه میشود خصوصا در هنگام غذا خوردن،که هم به دندان و هم به لثه آسیب  میرساند که در این موقعیت بافت لثه بی حس میشود و با ایجاد برش های لازم بافت لثه ی اضافی برداشت و حذف میشود.

ترمیم پلاستیک لثه

در مواقع ایی،لثه ها به عقب می روند و از روی دندان کاهش می یابند که در این مرحله از روش ترمیم جراحی لثه استفاده میشود و پیوند لثه از طریق بافت سقف دهان انجام میشود.

پیوند لثه

این یک روش دردناک است و باید قبل و بعد جراحی حتما از مسکن استفاده کرد.جراحی پیوند لثه در مواقع ایی به وجود می آید که به طوری تحلیل رفته باشد که نتواند دندان را به درستی تحمل کند و ریشه ی دندان را بپوشاند و محافظت کند و دیگر توانایی نگه داری دندان ها را در جای خودشان ندارد. پیوند  اجرا میشود.

لیزر تراپی

لیزر تراپی یک روش ساده در جراحی لثه به شمار می رود که قادر است تمام مراحل درمان لثه را با استفاده از اشعه ی خود انجام دهد

پروتئین های تحریک کننده بافت

روشی است که از طریق ژل های پروتئین ،رشد استخوان و بافت هارا تحریک میکند.

قیمت جراحی لثه

نمیتوان به طوردقیق راجب هزینه جراحی صحبت کرد.زیرا قیمت جراحی بستگی به نوع بیماری لثه و نوع درمان و نوع استفاده از وسیله و خدمات را دارد و هر کدام از اینها قیمت مخصوص به خود را دارند بنابراین در جلسه ی معاینه حتما پزشک متخصص در این باره با شما به صورت جزئی و دقیق صحبت خواهد کرد و راهنمایی های لازم را به شما می دهد.

دکتر فراز تیموری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت می باشد که به نوعی مبتکر جراحی لثه با لیزر در ایران نیز به شمار می رود. شنا عزیزان میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و نوبت دهی با شماره های 02188629613 و 02188629607 تماس حاصل فرمایید تا مشاورین ما شما را راهنمایی کنند