آیا می دانید علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

توسط: | برچسب ها: , | دیدگاه ها: ۰ | خرداد ۸ام, ۱۴۰۰

آیا می دانید علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟ هزینه جرم گیری دندان در کرج چقدر است؟ قیمت ایمپلنت دندان در سال 1400 چقدر است؟

امروزه شیوه های بسیار زیادی برای ترمیم دندان و حفظ زیبایی و سلامتی دندان وجود دارد که یکی از این شیوه ها ایمپلنت دندان است که محبوبیت زیادی در جامعه پیدا کرده است و از روش های رایج برای ترمیم دندان است.

اما گاهی اوقات ایمپلنت دندان بر اثر عوامل مختلفی لق می شود و کارکرد خود را از دست می دهد. در صورتی که ایمپلنت لق شود و یا دچار شکستگی گردد باید به پزشک مراجعه شود تا برای ترمیم ایمپلنت آسیب دیده اقدام گردد.

پزشکان معمولا برای اینکه بتوانند به علت لق شدن دندان پی ببرند، از دندان مورد نظر عکسبرداری انجام می دهند و در این صورت می توانند نوع لق شدن دندان را تشخیص دهند.

علت لق شدن ایمپلنت دندان

همان طور که گفته شد لق شدن ایمپلنت دارای انواع مختلفی است که انواع آن از قبیل زیر هستند:

• لق شدن پایه ایمپلنت و تاج آن

لق شدن پایه ایمپلنت و تاج آن مهم ترین علت لق شدن ایمپلنت دندان است. در بیشتر مواقع پیچ مربوط به اتصال فیکسچر و پروتز شل می شود و در چنین مواقعی پزشک می تواند به راحتی این مشکل را حل کند.

درد نتیجه در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی جای هیچ گونه نگرانی نیست و پزشک قادر است با سفت کردن و یا تعویض روکش ایمپلنت این مشکل را برطرف کند.

• لق شدن فیکسچر و یا پیچ ایمپلنت

گاهی اوقات ممکن است که استخوان سازی به خوبی انجام نشود که این موضوع می تواند باعث لق شدن ایمپلنت گردد. برای اینکه بتوان این نوع لق شدگی ایمپلنت را بر طرف کرد، دندانپزشک مربوطه از شیوه پیوند استخوان بهره می گیرد.

از علائمی که نشان دهنده این نوع لق شدگی ایمپلنت است می توان به احساس حرکت ایمپلنت اشاره کرد. در این مواقع افراد احساس می کنند که ایمپلنت موجود بر روی دندان آنها حرکت می کند که این موضوع نشان دهنده تحلیل رفتن استخوان در اطراف دندان مورد نظر است.

علائم نشان دهنده لق شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که ایمپلنت دندان لق شود، علائمی در فرد ظاهر می گردد که این عوامل را می توان از قبیل زیر برشمرد:

• حرکت کردن ایمپلنت به کار رفته بر روی دندان و پروتز
  • بروز احساس درد و ناراحتی در محل کاشت ایمپلنت
  • مشاهده و رویت ضایعه استخوانی
  • بروز خونریزی در اطراف ایمپلنت
  • بروز تغییر رنگ در ناحیه ایمپلنت

علت لق شدن ایمپلنت دندان بعد از کاشت

گاهی اوقات ایمپلنت دندان در مدت کمی بعد از کاشت آن بر روی دندان لق می شود که اگر این اتفاق برای افراد بیفتد، علل آن از قبیل زیر می باشد:

• حرارت دیدن بیش از حد استخوان
  • بروز اختلال در بهبود بافت لثه و استخوان
  • ثبات نداشتن دندان و لثه به میزان کافی
  • ایجاد فشار زیاد بر روی ایمپلنت

در نتیجه پس از مراحل لیفت لثه برای این که از لق شدن ایمپلنت در مدت زمان بسیار کوتاه جلوگیری شود، باید این مسائل بررسی و برطرف شوند.

علت لق شدن ایمپلنت دندان

علاوه بر موارد ذکر شده در قسمت های فوق، گروهی از عوامل باعث لق شدن ایمپلنت دندان به مرور زمان و در بلند مدت می شوند که این عوامل را می توان به شرح زیر در نظر گرفت:

• داشتن هر گونه عادات دهانی نامناسب مانند: دندان قروچه
  • بروز عفونت در لثه که یکی از انواع شایع و رایج آن پری ایمپلنت است
  • تحلیل رفتن استخوان فک و عدم استخوان سازی
  • تحت فشار زیاد قرار گرفتن ایمپلنت دندان
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • کمبود بافت لثه و بی کیفیت بودن آن
  • ابتلا به بیماری های کلیوی، کبدی و یا دیابت
  • انجام پرتو درمانی در ناحیه مورد نظر
  • ابتلا به بیماری پوکی استخوان
  • بی کیفیت بودن استخوان لثه برای حمایت از ایمپلنت
  • رعایت نکردن رژیم غذایی و خوردن غذاهای سفت
  • بروز عفونت از نوع باکتریایی
  • استعمال هر گونه دخانیات

عوارضی که بر اثر عدم درمان ایمپلنت لق شده به وجود می آیند

عده بسیار زیادی از افراد می پندارند که اگر ایمپلنت لق شده را به حال خود رها کنند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. اما لازم به ذکر است که لق شدن مساله بسیار خطرناک و مهمی است که باید حتما به آن رسیدگی شود تا از بروز خطرات برای فرد جلوگیری به عمل آید.

لق شدن دندان باعث بروز عفونت در دندان می شود که احتمال وارد شدن عفونت به خون فرد وجود دارد و در این صورت خون فرد آلوده می گردد. وارد شدن عفونت به خون باعث بروز مرگ در افراد می شود. همچنین این امکان نیز وجود دارد که عفونت به گردن، فک، دهان و یا دندان فرد سرایت کند و در این صورت مشکلات اساسی را برای فرد به وجود آورد.

پس در این خصوص توصیه ما به شما عزیزان این است که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی حتما در صورت مشاهده علائم لق شدن ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید و برای درمان دندان و جراحی سینوس دندان خود اقدام نمایید.

درمان ایمپلنت لق شده دندان

درمان هایی که برای این مساله وجود دارند نیز مانند علت های بروز آن به صورت متفاوت هستند و شیوه ای که برای درمان ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد، به شرایط بیمار و نوع لق شدن ایمپلنت بستگی دارد. شیوه هایی که برای درمان ایمپلنت لق شده استفاده می شوند عبارتند از:

• تمیز کردن ناحیه ایمپلنت دندان: در بسیاری از مواقع برای درمان لق شدن ایمپلنت دندان بهترین راه برداشتن تاج و یا پروتز دندانی است که در این صورت می توان قطعات ایمپلنت را تمیز کرد و آنها را بر سر جای خود سفت نمود.
  • برداشتن ایمپلنت و حذف آن به صورت کامل: اگر هیچ راه درمانی برای ایمپلنت لق شده وجود نداشته باشد، در این صورت باید آن را کاملا حذف کرد که انجام این کار با تصمیم دندانپزشک معالج صورت می گیرد.

برای انجام این کار نیز دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند و کل ایمپلنت را از استخوان بیرون می کشد. در این خصوص در صورتی که علت لق شدن ایمپلنت دندان

عفونت و یا شکست استخوان باشد، بیمار می تواند پس از درمان توسط این شیوه مجددا ایمپلنت جدیدی را برای دندان خود استفاده کند.

0 0 vote
امتیاز بدهید