جراحی لثه

جراحی لثه جزو بیماری هایی می باشد که عوامل مختلفی در بروز بیماری های لثه دخیل هستند. عوامل همچون اختلالات هورمونی، وراثت و یا ژنتیک که خواه از طریق سبک زندگی و یا مشکلات دیگر که هر کدام می تواند دردناک و آسیب زننده به لثه دندان باشد. بروز این اختلالات باعث می شود که بدون شک گذر شما به دندانپزشکی در کرج با هزینه مناسب بیافتد.

فهرست مطالب

جراحی لثه

جراحی لثه با لیزر برای درمان و ترمیم لثه ی بیمار انجام میگیرد و هدف اصلی در درمان این روش حفظ سلامت دندان ها می باشد زیرا با درمان جراحی لثه می توان از پیشروی مشکلات لثه ایی جلوگیری کرد. به طور کل می توان گفت هدف اصلی از انجام جراحی لثه، درمان و بهبود بیماری های لثه ای و کاهش پیشروی بیماری ها زیر می باشد:

  • ترمیم و درمان استخوان فک آسیب دیده مرتبط با لثه
  • ترمیم بافت آسیب دیده مرتبط با لثه
  • کم کردن شکاف لثه بین دندان
  • تغییر شکل شکاف استخوان فک برای کم کردن خطر رشد باکتری
  • پاک کردن و از بین بردن باکتری ها و عفونت ایجاد شده در دهان و لثه

چرا برای کامپوزیت و روکش کردن دندان باید جراحی لثه انجام شود؟

در بسیاری از مواقع پزشک برای روکش کردن دندان و ترمیم دندان ها با کامپوزیت ناگزیر است که جراحی لثه انجام دهد تا با انجام این کار پیش از اینکه دندان ها را ترمیم و روکش کند، آنها ار کاملا پاکسازی نماید و عفونت و میکروب های موجود در لثه و دندان را از بین ببرد و سپس دندان ها را روکش کند.

به همین دلیل جراحی لثه علاوه بر اینکه در خصوص امور ذکر شده در قسمت فوق انجام می شود در بسیاری از مواقع نیز برای روکش کردن و ترمیم دندان ها با روش کامپوزیت مورد نیاز است.

مشکلات و بیماری های لثه

زمانی که افراد دچار بیماری لثه می شوند، ابتدا به درمان ها و ترمیم های بدون جراحی روی می آورند، سپس در صورت مداوا نشدن به سراغ جراحی لثه می روند. اما باید به این نکته توجه داشت در صو رتی که درمان بیماری لثه به تعویق بیفتد و هیچ اقدامی برای آن انجام نشود و در نتیجه بیماری پیشرفت کند مشکلات چندین برابر شده و میتواند اسیب های جدی تر مانند از بین رفتن دندان ها را به همراه داشته باشد، پزشک در وهله اول جراحی لثه را تجویز می کند.

البته این تجویز بستگی به شرایطی دارد که بیمار به آن گرفتار شده است و برای هر نوع بیماری و هر نوع مشکل درمان مخصوص و جراحی مناسب با آن تجویز میشود. دندانپزشک تمامی شرایط و حال بیمار را معاینه می کند و عواملی مانند التهاب لثه و یا عفونت لثه و یا هر مشکل به وجود آمده دیگر را بررسی می کند تا متوجه میزان پیشرفت بیماری شود. پس از بررسی دقیق نیز با توجه به تشخیص خود برنامه درمانی مشخص و جراحی لثه مخصوص به مشکل فرد را به بیمار توصیه می کند و بر اساس آن درمان بیماری لثه را آغاز می کند.

 

جراحی لثه

 

جراحی لثه چطوریه؟

زمانی که جراح صلاح ببیند که جراحی لثه بسیار دردناک و غیرقابل تحمل می باشد، بیمار را به طور کامل بیهوش می کند؛ اما در مواقعی که شرایط بهتر باشد بیحسی موضعی جوابگو خواهد بود. بهتر است بدانید که تزریق اولیه داروی بیحسی داخل لثه کمی دردناک است.

استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی تنها به دروان پرطنش بیماری کرونا ختم نمی شود. تمام دندانپزشکان متخصص در کرج و دیگر نقاط ایران قبل از انجام هر عملی تمامی تجهیزات خود را استریل و ضدعفونی می کنند تا خطر ابتلا به بیماری های عفونی به حداقل برسد.

شروع عمل جراحی لثه با برش بر روی خط لثه توسط دندانپزشک در کرج انجام شده و بعد از آن لثه از روی دندان کنار زده می شود و به سمت بیرون برگردانده می شود. این کار باعث می شود که دندانپزشک به ریشه ها دسترسی کامل داشته باشد و قادر به پاک کردن جرم ها، رسوبات و هفونت های جمع شده بر روی ریشه و لثه باشند.

پس از فرایند جرم گیری عمیق در لثه، متخصص عملیات دیگری را از جمله تغییر ظاهر و شکل لثه، ترمیم دوباره لثه و دیگر کارهای پزشکی را انجام خواهد داد. تمامی این مراحل با ظرافت و دقت کامل طی خواهد شد و جراح با بخیه لثه به محل اولیه خود کار جراحی را به اتمام می رساند.

چنانچه از آن دسته از افرادی هستید که نگران بخیه های داخل دهان خود می باشید باید خاطر نشان باشیم که نهایت ماندگار آن در دهان شما 7 تا 10 روز بعد از عمل جراحی می باشد.

قبل از جراحی لثه

قبل از عمل جراحی لثه پزشکان ماهر معمولا بررسی هایی انجام می دهند تا مطمئن شوند این جراحی برای بیمار خطری نداشته باشد و فرد بهترین نتایج را به دست آورد . برای بررسی کامل شرایط و ارزیابی های لازم متخصص به موارد ذیل توجه میکند :
ابتدا سابقه پزشکی بیمار را چک می کند و روی او آزمایش انجام می دهد تا بررسی کاملی از شرایط داشته باشد.
سپس دندان ها، دهان و فک فرد را معاینه می کند تا از مقاومت و سلامت آن ها مطمئن شود .
دندان ها را معاینه می کند تا مطمئن شود هیچ عفونت، آبسه یا عوامل خطرناک دیگری وجود ندارد که فرایند بهبود را دچار مشکل کند و نتایج نا صحیح و عوارض را برای افراد به وجود نیاورند.

انواع جراحی لثه

جراحی لثه در کرج طبق نظر جراح لثه به چند نوع و دسته تقسیم می شود که هزینه و قیمت انواع جراحی لثه متفاوت و وابسته به شرایط لثه ای فرد خواهد داشت. اگر بخواهیم به چند مورد از انواع جراحی لثه اشاره کنیم به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • عمل فلپ یا شیار بری (مسطح سازی شیار لثه)

عمل فلپ زمانی انجام می شود که متخصص لثه تشخیص دهد که لثه باید برگردانده شود و باکتری ها کامل خارج شود. بعد از آن برای پیشگیری از برگشت دوباره به تجمع باکتری ها، لثه را به دندان متصل می کند.

  • تشکیل یا ساخت دوباره لثه

فرایند تشکیل یا ساخت دوباره لثه به این صورت می باشد که جراح لثه در کرج پس از برگردان لثه و بیرون کشیدن باکتری ها از آن محل، استخوان های پیوندی، غشا یا پروتئین های بافت لثه و یا ترکیب همزمان این مورد را به خود لثه اضافه می کند تا به ترمیم و تشکیل دوباره لثه کمک کرده باشد.

  • جراحی لیفت لثه

لثه هایی که بیشتر از حالت نرمال رشد کرده اند با این عمل جراحی برداشته شده و کوتاه تر خواهد شد. این کار باعث می شود که دندان ها در بیشتر نمایان شوند و به نوعی زیبایی خاصی به دهان و دندان شما داده شود.

  • جراحی پیوند لثه (لثه تحلیل رفته)

متخصص دندان پزشکی در شهر کرج با برداشتن بخشی از دیگر قسمت های بافت دهان، لثه تحلیل رفته را ترمیم می کند. در بیشتر مواقع که لثه با بیماری های خاصی از بین رفته باشد تها راه باقی مانده همین عمل جراحی پیوند لثه خواهد بود.

  • جراحی خارج کردن کیست و یا تومور از لثه

این جراحی همان طور که از نام پیداست برای خارج کردن توده ها و یا تومور های ایجاد شده از لثه می باشد و زمانی که جراحی لثه در این خصوص انجام می شود و توده خارج می گردد، آن را به آزمایشگاه ارسال می کنند تا با پاتولوژی نوع توده و تومور مشخص شود و در نتیجه نوع بیماری معلوم گردد زیرا ممکن است که توده ایجاد شده در لثه یک توده سرطانی باشد و نشان از وجود نوعی سرطان در بدن باشد.

  • جراحی افزایش طول تاج

جراحی افزایش طول تاج معمولا در دو مورد استفاده می شود که یکی در مواقعی است که پوسیدگی ناشی از دندان به نواحی زیر لثه وارد شده باشد و نیاز باشد که برای ترمیم و روکش کردن دندان، این پوسیدگی برطرف گردد.

علت دوم استفاده ازاین روش این است که دندان مورد نظر به روکش نیاز داشته باشد اما ارتفاع دندان برای نگه داشتن روکش کوتاه باشد و به همین دلیل جراحی افزایش طول تاج انجام می شود تا ارتفاع تاج افزایش پیدا کند.

  • جراحی لثه  برای حذف پاکت

در مواقعی که جرم و پلاک ایجاد شده در دندان بسیار زیاد باشد و اتصال موجود در میان دندان و لثه از بین رفته باشد و یک فضای خالی ایجاد گردیده باشد، باید این نوع جراحی لثه انجام شود تا فضای خالی ایجاد شده حفظ گردد و اتصال میان دندان و لثه به صورت مجدد به عمل آید.

  • جراحی پریودنتال

این نوع جراحی لثه نیز در مواقعی که بیماری لثه شدید باشد انجام می گردد و زمانی از این روش استفاده می شود که علاوه بر آسیب های ایجاد شده در اطراف دندان ها، استخوان فک و همچنین ریشه دندان نیز دچار آسیب شده باشد.

 آیا پیوند لثه همان جراحی لثه است؟

معمولا زمانی که صحبت از پیوند لثه و جراحی لثه به میان می آید عده ای فکر می کنند که منظور از هر دوی این روش ها یک عمل است، در حالی که جراحی لثه با پیوند لثه تفاوت دارد و دو امور جداگانه از هم هستند.

جراحی لثه در قسمت های فوق برای شما عزیزان شرح داده شده است، اما در خصوص پیوند لثه باید بگوییم که پیوند لثه یکی از امور دندانپزشکی است و در برخی از مواقع پزشک ناگزیر به انجام این کار است. زمانی که شخصی با لثه های تحلیل رفته مواجه باشد پزشک باید کمی از بافت لثه موجود در سقف دهان را به بخش هایی که لثه آنها تحلیل رفته است، پیوند بزند که به انجام این کار پیوند لثه می گویند. پیوند لثه به خودی خود با استفاده از سه روش صورت می گیرد که این روش ها به شرح زیر هستند:

  • پیوند لثه به صورت آزاد

در این روش از بافت سقف دهان استفاده می شود و در این روش به جای اینکه لایه بیرونی سقف دهان برش زده شود، از زیر آن کمی بافت سقف دهان برداشت می گردد و به محل مورد نظر پیوند زده می شود.

از این روش معمولا برای اشخاصی استفاده می شود که بافت لثه آنها بسیار نازک باشد و به بافت بیشتری نیاز داشته باشند.

  • پیوند لثه به صورت بافت همبند

پیوند بافت همبند رایج ترین نوع پیوند لثه است که از این روش برای درمان بیرون زدگی ریشه دندان استفاده می شود. برای انجام این روش پزشک یک زبانه پوستی از سقف دهان را برمی دارد و به بافت لثه اطراف ریشه دندان پیوند می زند و سپس روی بافت سقف دهان را به جای خود باز می گرداند و آن را بخیه می زند.

  • پیوند لثه پدیکل

در این روش برای پیوند لثه به جای اینکه از بافت سقف دهان برای پیوند استفاده شود، از لثه موجود در اطراف دندانی که نیازمند ترمیم است استفاده می گردد. به عبارت دیگر پیوند لثه در این روش به گونه ای است که لثه اطراف دندان بریده می شود و به صورت برعکس بر روی بافت مجاور چرخانده می شود و روی ریشه دندان را می پوشاند و سپس در همان قسمت بخیه زده می شود.

لازم به ذکر است که از این روش فقط در خصوص افرادی استفاده می شود که بافت لثه نزدیک به دندان آنها زیاد باشد.

مراقبت های پس از عمل جراحی

  • از دستکاری، زبان زدن و مکیدن پانسمان بشدت خودداری کنید.
  • پس از انجام عمل یک روز کامل استراحت کنید.
  • تف کردن ممنوع و در صورت نیاز آرام آب دهان خود را بیرون بریزید.
  • مسکن های تجویز از سوی دندان پزشک در کرج را فقط مصرف کنید.
  • خوردن، آشامیدن نوشیدن و مواد غذایی ترش ممنوع است.
  • پس از عمل جراحی لثه از غذاهای سرد و مایعات خنک استفاده کنید.
  • غذای سخت نخورید و حداقل امکان غذاهای نرم را بخورید.
  • دهان شویه در روز اول مناسب نیست و مسواک نزنید.
  • سیگار کشیدن پس از انجام جراحی لثه مضر خواهد بود.
  • از کمپرس آب یخ در بیرون از دهان خود استفاده کنید (10 دقیقه یکبار و به صورت چند دقیقه ای).
  • رعایت کردن نکات بهداشتی دهان و دندان برای جلوگیری از ابتلای دوباره به بیماری های لثه واجب می باشد.
  • مراجعه به دندان پزشک در کرج هر 6 ماه یکبار قابل تامل خواهد بود.

مورد بعدی ، پیوند لثه می باشد

این درمان جزء مهم ترین درمان لثه می باشد زیرا بیماری آن حساس تر بوده و آسیب های جدی را برای دندان ها و فرد ایجاد می کند و درمان دردناکی نیز برای افراد خواهد بود ، در مواقعی لثها از روی دندان تحلیل می رود که سبب لق شدن و کاهش استقامت دندان ها خواهد شد که موجب افتادن دندان ها می گردد در این زمان از این درمان استفاده می شود برای پیوند لثه متخصص بخشی از قسمت های دیگر بافت دهان را برمی‌دارد و به لثه ها پیوند می زند. همانطور که به آن اشاره شد

این جراحی زمانی انجام می شود که لثه به دلیل بیماری از بین رفته یا اینکه مقداری از بافت آن تحلیل رفته باشداین جراحی هم علاوه بردرمان گاهی به منظور جراحی زیبایی انجام می شود زیرا ناحیه هایی که ریشه در آن نمایان شده را می پوشاند و ظاهر دندان ها را زیباتر می کند.

جراحی لیفت لثه

برخی افراد هستند که لبخند های لثه ایی داند یعنی در هنگام خندیدن و یا تکلم بخش زیادی از لثه آن ها نمایان می شود و در واقع لثه آن ها سطح بیشتریی از دندان آن ها را پوشانده است در جراحی لیفت لثه ، دندانپزشک لثه هایی که بیش از حد رشد کرده‌اند و یا سطح زیادی را به خود اختصاص داده اند را برش می دهند تا کمی کوتاه تر شوند و میزان بیشتری از دندان پیدا شود که این درمان را میتوان جزء درمان های زیبای نیز قلمداد کرد.

بنابراین افراد با توجه به مشکلات به وجود امده در لثه خود میتوانند با مراجعه به دندانپزشک ماهر ، مشکل خود را با استفاده از جراحی لثه مناسب حل نمایند و از پیشرفت بیماری های لثه خود جلوگیری کنند.

کلام پایانی

جراحی لثه و انواع جراحی لثه مطلبی بود که در این مقاله به شرح آن پرداختیم تا شما عزیزان با این روش بیشتر آشنا شوید و با در اختیار داشتن اطلاعات کافی برای این جراحی اقدام کنید.

در بخش پایانی این مقاله لازم به ذکر است که انواع جراحی لثه برای شما عزیزان توسط دندانپزشک معالج شما تعیین می شود و امکان اینکه خودتان روش جراحی را انتخاب کنید، وجود ندارد.

همچنین باید به این مساله نیز اشاره کنیم که برای جراحی لثه سعی کنید که به کلینیک های معتبر نظیر کلینیک دکتر فراز تیموری مراجعه کنید و این جراحی حساس و پیچیده را که به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد، تحت نظارت بهترین پزشکان انجام دهید و نتیجه موفقیت آمیزی را دریافت نمایید.

 

کلینیک دندانپزشکی دکتر فراز تیموری در کرج یکی از بهترین کلینیک های کرج به شمار می روید شما عزیزان میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه جراحی لثه با لیزر و همچنین قیمت جراحی لثه با شماره های 02632528628 – 09128001870 تماس حلصل فرمایید تا مشاورین ما شما را راهنمایی کنند

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *