درمان خانگی و گیاهی کیست دندان چیست؟

توسط: | برچسب ها: , , , , , | دیدگاه ها: ۰ | اردیبهشت ۱۶ام, ۱۳۹۹

کیست دندان کیسه ی پر از مایعی می باشد که در داخل بافت به وجود می آید. با وجود اینکه تشکیل کیست می تواند در هر نقطه از بدن تشکیل شود اما خوشبختانه سرطانی نیستند. نقاط شایع تشکیل کیست اطراف صورت، دهان، زیر پوست، زیر غشاء مخاطی دهان، درون استخوان فک و غدد بزاقی خواهد بود. شاید از خود بپرسید که درمان خانگی و گیاهی کیست دندان چیست؟ هر چند درمان خانگی برای رفع کیست وجود دارد اما سعی کنید برای درمان حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید.

انواع کیست دندان کدام است؟

کیست لثه (کیست پریفرال): این نوع کیسه ها در اکثر مواقع بر روی لثه فرد ایجاد می شود و به ساختار استخوان بدن تاثیر مستقیمی نخواهند داشت.

کیست پریودنتال: در این نوع عارضه های پلاک تاثیر بسزایی دارند. زمانی که پلاک ها به لثه آسیب می رسانند و ساییدگی دندان ایجاد می شود؛ فاصله های بین لثه و دندان به مرور ایجاد می شود. همین فاصله محل ایجاد کیست پریودنتال می باشد.

کیست رادیکولار: در صورتی که نوک ریشه های دندان عفونت می زنند کیست رادیکولار نیز ایجاد خواهد شد.

کیست دنتی ژروس: زمانی که دندان عقل به صورت نهفته رشد می کند احتمال ایجاد کیست دنتی ژروس در اطراف آن زیاد است.

کیست کراتوسیست: کیست کراتوسیست یا کیست فک پس از درمان ایجاد می شود.

درمان های خانگی کیست دندان

در صورت ایجاد کیست دندان  دندانپزشکان توصیه می کنند حتما به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا نوع کیست را تشخیص بدهند اما چنانچه دسترسی به دندانپزشک ندارید می توانید از روش های خانگی زیر برای درمان کیست دندان کمک بگیرید.

کمپرس آب گرم

با ایجاد تورم کیست دندان می توانید از کمپرس آب گرم برای کاهش تورم استفاده کنید. با قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی لثه یا پوست مایع داخلی با سرعت در بدن جذب می شود. درحالتی که تورم از بین نرفت حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

روغن درخت چای

یکی دیگر از درمان خانگی کیست دندان استفاده از روغن درخت چای می باشد. طبق مطالعات علمی روغن درخت چای حاوی خواص ضدباکتری بوده و برای رفع عامل عفونی تاثیر بسزایی دارد. شما می توانید مقداری از روغن را با اب رقیق نمایید و با استفاده از پنبه یا پارچه کتانی محلول را بر روی کیست قرار دهید.

سرکه سیب

ترکیب سرکه و آب برای رفع کیست دندان معجزه می کند. سرکه سیب که همانند روغن چای دارای خواض ضدباکتری می باشد می تواند یک روش خانگی موثر برای کاهش درد و تورم کیست دندان به حساب آید. سعی کنید چندین بار در طول روز از این ترکیب استفاده کنید.

آب نمک

آب نمک یک معجزه گر همیشگی می باشد که در بیشتر مواقع یکی از بهترین روش های درمان خانگی بوده که حلال خیلی از مشکلات دهان و دندان است. محلول آب نمک همانند یک دهانشویه طبیعی بوده که زخم های لثه، روی لب و دندان را خیلی سریع برطرف می نماید. روزانه سه مرتبه شست و شوی دهان با آب نمک بهترین گزینه برای رفع کیست دندان خواهد بود.

زردچوبه

ادویه هایی که خواض ضدباکتری و ضدالتهابی دارند برای رفع کیست دندان تاثیر گذار هستند. با مخلوط کردن یک قتشق چای خوری زردچوبه با مقداری شیر خمیری ساخته می شود که مرهم عالی برای کاهش درد و تورم است. علاوه براین استفاده از آب زردچوبه برای پیشگیری از بزرگ شدن کیست های دهانی گزینه مناسبی خواهد بود.

روغن میخک

از روزگاران قدیم روغن میخک به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش درد دندان طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. تنها کافی است که روغن میخک را با کمک یک توپ پنبه بر محل کیست دندان قرار دهید.

بهترین راه حل برای کیست دندان

طبق نظر دکتر فراز تیموری متخصص لیفت لثه و بهترین جراح دندان عقل ، کلیه روش های گفته شده خانگی و گیاهی تنها میتوانند به صورت موقت تاثیر بگذارند و درمان قطعی را به همراه ندارند. همچنین باید به این نکته توجه نمود که هر کیست علت و زمینه مشخصی داشته و نوع  کیست هر شخصی متفاوت می باشد. از این رو درمان متفاوتی را می طلبند. در همین خصوص افراد در صورت داشتن کیست دندان حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمایند تا علت را جویا شده و درمان خود را آغاز کنند.

ذهنیت اشتباه اینکه «داروهای گیاهی هیچ گونه عوارضی ندارند» را به وادی فراموشی بسپارید و در صورت وخیم شدن کیست دندان در اسرع وقت خود را به دندانپزشکی برسانید.

در صورتیکه کیست دندان دارید و یا میخواهید در مورد مزایا و معایب لیفت لثه اطلاعات بیشتری کسب کنید میتوانید با کلینیک دکتر فراز تیموری تماس حاصل فرمایید تا بلافاصله مشاورین ما به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند تلفن: 02632528628 – 09128001870

5 1 vote
امتیاز بدهید