از جمله دلایل شایع مراجعه بیماران به کلینیک دکتر فراز تیموری انجام عصب کشی دندان می باشد. شاید بیشترین هزینه های دندانپزشکی به هزینه مراحل عصب کشی دندان اختصاص پیدا کند. راههای زیادی برای پیشگیری از پوسیدگی و خراب شدن ریشه دندان وجود دارد که با انجام آنها بدون شک هزینه های عصب کشی نیز کاهش پیدا می کند.

فهرست مطالب

عصب کشی دندان چیست؟

زمانی که ریشه دندان دچار آسیب و مشکلات جدی می شود با برداشتن عصب های موجود در کانال دندان، می توان از خراب شدن دیگر دندان ها جلوگیری کرده و درد ناشی از خراب شدن ریشه را از بین برد. عصب و بافت های دندان در کانال های به حالت حفره وجود دارد. با پوسیده شدن دندان به مرور زمان پوسیدگی از سطح مینای دندان به داخل کانال سرایت کرده به نحوی که گاهی باعث ایجاد حفره در دندان می شود. با پیشروی این پوسیدگی عصب موجود در کانال نیز دچار مشکل شده و راهی جز پرداخت هزینه عصب کشی دندان برای بیمار باقی نخواهد ماند.

چنانچه عصب کشی دندان به تعویق افتد ریشه دندان بیشتر دچار آسیب شده و تحمل درد برای بیمار بسیار سخت خواهد شد. با افزایش درد و زیاد شدن التهاب، فشار به پالپ دندان وارد شده و درد دندان را دو چندان می کند. تنها راه نجات بخش از این شرایط سخت، عصب کشی دندان  می باشد.

مراحل عصب کشی دندان

در بیشتر مواقع عصب کشی دندان طی چند مرحله ، همانند مراحل لیفت لثه قابل انجام است. مرحله اول که شامل معاینات و ویزیت اولیه توسط دکتر فراز تیموری بوده که مشخص میکند عصب کشی نیاز به چند مرحله دارد. تصور اینکه پس از عصب کشی درد دندان سریع از بین می رود، باعث شده است که در ابتدا همه از روند عصب کشی ناراضی باشند. اما در حقیقت پس از انجام عصب کشی دندان چند روز نیاز است که ناحیه اطراف دندان نیز التیام پیدا کند.

گرفتن عکس رادیوگرافی برای میزان پوسیدگی و حدود ریشه و یا ضایعات دندان جزو هزینه عصب کشی دندان  در نظر گرفته شده است. با کمک این عکس های متخصص می تواند با استفاده از ابزارهای مدرن دندانپزشکی ناحیه پوسیده دندان را برداشته و با ایجاد حفره به عصب های موجود در کانال دندان دسترسی داشته باشد. برای تعیین طول ریشه نیاز است که عکس های رادیوگرافی و دستگاه اپکس فایندر استفاده شود.

پس از آن متخصص جهت انجام مراحل ایمپلنت دندان و عصب کشی با کمک ابزارهای دستی و روتاری کانال دندان را کاملا شست و شو داده و عصب خراب شده را تخلیه می کند.

پس از اتمام این کارها نیاز است که کانال دندان تخلیه شده را با ماده ای به نام گوتاپرکا پر کنند. هزینه عصب کشی دندان در سال 1400 به مواد پر کردنی نیز بستگی دارد. علاوه براین در صورتی که دندان دچار عفونت شده باشد و یا متاسفانه کیست اطراف ریشه دندان را دربرگرفته باشد، نیاز است که ابتدا تمامی این مشکلات برطرف شود و بعد از آن عصب کشی دندان عفونی انجام شود. در اکثر مواقع برای از بین بردن عفونت از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

 

مراحل عصب کشی دندان

 

عوامل موثر در هزینه مراحل عصب کشی دندان

علاوه بر تعرفه دندانپزشکی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان، هزینه خدمات دندانپزشکی براساس فاکتورها و عوامل دیگری افزایش پیدا می کند. برای نمونه هزینه عصب کشی دندان براساس فاکتورهای زیر تعیین می گردد:

تخصص دندانپزشک: بدون شک هر چقدر که تخصص دندانپزکشک بیشتر باشد و مهارت و سابقه کاری بیشتری داشته باشد، بیمار عصب کشی بدون دردی خواهد داشت. همین امر باعث می شود که هزینه عصب کشی دندان نزد متخصص بیشتر از هزینه عصب کشی دندان نزد یک دندانپزشک عادی می باشد.

دندان عصب کشی شده: چون تعداد کانال های دندان متفاوت است قطعا هزینه عصب کشی هر کدام از دندان ها با یکدیگر فرق دارد

روکش دندان: در شرایطی که دندان دارای ریشه عمیقی باشد و لایه دندان نازک شده باشد، احتمال شکسته شدن آن به هنگام عصب کشی کردن وجود دارد از این رو هزینه روکش دندان به هزینه عصب کشی دندان افزوده می شود.

پر کردن دندان: پس از انجام عصب کشی نیاز است که عمق دندان ایجاد شده، پر شود. هزینه پر کردن دندان به هزینه عصب کشی دندان اضافه می شود.

موقعیت و مکان کلینیک: قطعا هزینه عصب کشی دندان در کرج و تهران بیشتر از هزینه مراحل عصب کشی دندان در شهرهای کوچکتر می باشد.

وضعیت بیمه: همه بیمه ها هزینه دندانپزشکی را تقبل نمی کنند. اما افرادی که از بیمه تکمیلی و یا طلایی برخوردار هستند می تواند همه هزینه یا بخشی از هزینه عصب کشی دندان را پس بگیرند.

عصب کشی دندان را چه زمانی انجام بدهیم؟

نیاز به عصب کشی دندان زمانی ایجاب پیدا می کند که عفونت و یا آسیب دیدگی به مغز دندان رسیده باشد. با پیشروی عفونت به مغز دندان، ریشه دچار آسیب شده و دیگر چاره ای جز عصب کشی باقی نمی ماند. در حین عصب کشی مغز دندان برداشته شده و داخل آن به طور کامل تمیز می گردد. پس از انجام این مراحل حفره ایجاد شده توسط مواد پر کننده، با دقت فراوان پر می شود. عصب کشی خود در حین جراحی درد نداشته اما موقع پر کردن حفره احتمال ایجاد درد وجود دارد. در صورتی که پس از گذشت یک دوره طولانی باز احساس درد را در ناحیه عصب کشی شده داشتید، حتما با پزشک معالج خود مشورت داشته باشید.

مراقبت های اولیه پس از عصب کشی دندان

زمانی که هزینه مراحل عصب کشی دندان پرداخت کرده اید، بهتر تمام جوانب مراقبتی را رعایت نمایید. احساس درد تا زمان التیام جای زخم وجود دارد. در این مدت سعی شود از خوردن غذاهای سفت جلوگیری شود. خوردن و مصرف مواد غذایی تند، ترد و جویدنی حداقل امکان پیشگیری شود. برای بهبود سرعت روند بهتر است که از غذاخای سالم مانند ماهی، پروتئین دار، تخم مرغ و دیگر اقلام استفاده شود. طبق توصیه های دکتر فراز تیموری در این مدت می توانید از مسواک به آرامی استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که با رعایت دستور غذایی متخصص خود از ترمیم دوباره عصب کشی دندان نجات پیدا خواهید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *