مراقبت های کامپوزیت دندان

مراقبت های کامپوزیت دندان


کامپوزیت دندان یا ونیر در دنیای امروز دندانپزشکی جزو خدمات بسیار پرکاربرد می باشد. کامپوزیت دندان در اصل به مواد خمیر مانندی گفته می شود که دندانپزشکان متخصص در کرج با کمک آن دندان های پوسیده، شکسته، ترک خورده و یا سیاه شده را ترمیم و بازسازی می کنند در ادامه میخواهیم مراقبت ای کامپوزیت دندان را برای شما عزیزان شرح دهیم.

این مواد ترکیبی از جنس پلاستیک و شیشه می باشد که جهت ترمیم دندان های خراب شده و آسیب دیده استفاده می شود. با بهره گیری از کامپوزیت دندان می توان ظاهری دلچسب با لبخندی زیبا را برای مراجعین به کلینیک دندانپزشکی در کرج فراهم ساخت.

 

فهرست مطالب

انواع کامپوزیت دندان یا ونیر کدام است؟

 

به هنگام مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و تقاضای کامپوزیت دندان هایتان، دندانپزشک متخصص دو نوع ونیر یا کامپوزیت را به شما معرفی می کند: پورسلین (سرامیکی) و کامپوزیت رزین . در صورتی که زیاد از ناخن مصنوعی استفاده می کنید، جسم کامپوزیت برایتان راحت تر خواهد بود.

ونیرهای پورسلین یا کامپوزیت پورسلین، کمی به ناخن مصنوعی شبیه می باشد و به گونه آن را طراحی نموده اند که به طور کامل بر سطح جلویی دندان قرار بگیرد. درست کردن دندان با کمک کامپوزیت همانند ناخن مصنوعی می باشد و به گونه ای آن را طرح ریزی کرده اند که بسیار طبیعی به نظر می رسد.

از سوی دیگر کامپوزیت رزین، به صورت تک لایه و به آرامی انجام شده و دندان فرد را به طور کامل می پوشاند. نکته جالب اینجاست که ونیر رزین کامپوزیت به صورت تک لایه و به آرامی اجرا می شود تا دندان فرد را بپوشاند. این اطمینان خاطر را داشته باشید که هر لایه تا زمان رسیدن به نتیجه دلخواه و نهایی، توسط دندانپزشک شما شکل داده شده و بهبود می یابد.

 

مراحل کامپوزیت دندان ها در کرج چیست؟

 

به طور معمول مراحل کامپوزیت دندان برای تمام بیماران یکسان و مشابه می باشد اما در این بین گاهی طرز کامپوزیت کردن دندان نیاز به تغییرات جزئی پیدا می کند. به عنوان مثال می توان به این نکته اشاره نمود که برای برخی از بیماران ، دندانپزشک کامپوزیت دندان در کرج مجبور است ابتدا دندان ها پوسیده را ترمیم، آماده سازی دندان های زیرین و علاوه بر آن سفید کردن و یا پر کردن حفره های خالی دندان را اصلاح و ترمیم نماید.

بعد از آن نوبت به انتخاب نوع کامپوزیت می باشد که چنانچه رزین کامپوزیت را انتخاب کرده باشید، نوع رنگ و سایه مورد استفاده برای اصلاح طرح لبخند فرد به دقت زیادی نیاز دارد تا با دندان های طبیعی او مطابقت داشته باشد.

آماده سازی دندان های قبل از نصب کامپوزیت از دیگر مراحل ونیر می باشد. شاید یکی از مزایای کامپوزیت ونیر عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان ها می باشد. قبل از نصب دندان پزشک متخصص در کرج بایستی دندان ها را از ذرات غذا، جرم، پلاک و غیره به طور کامل پاک کند.

در صورتی که دندان دارای حفره های زیادی باشد، آماده سازی و تمیز کردن این دندان ها جزو مراحل کامپوزیت شناخته می شود. بعد از این مراحل بایستی اسید شویی سطح دندان پیش از نصب کامپوزیت انجام شود. در این مرحله از کار دندان ها به نحوی آماده می شوند تا به خوبی با کامپوزیت رزین پیوند برقرار کنند.

با کمک پلاستیک مایع می تواند بعنوان یک عامل پیوند نام برد و با استفاده از آن به سطح دندان ها مالیده می شود. فرم دهی رزین کامپوزیت که از مهم ترین مراحل کامپوزیت دندان محسوب می شود. از دیگر مراحل کامپوزیت دندان شامل سفت کردن آن، پولیش کردن کامپوزیت دندان ،ارزیابی نحوه گاز زدن پس از نصب کامپوزیت می باشد.

 

 پر کردن دندان ها با کمک کامپوزیت

 

تنها با یکبار مراجعه به دندانپزشکی شما نمی توانید کامپوزیت دندان را انجام دهید. برای پرکردن و ترمیم دندانهای پوسیده باید ماده ترمیم مناسب و بهتر را انتخاب کرد. در این مرحله پس از انجام فرایند کامپوزیت دندان، دندانپزشک متخصص در کرج با دقت تمام ماده را در لایه سطحی شکل داده و بعد برای هموار سازی آن را سمباده می کشد.

این نکته را در خاطر داشته باشید که پس از انجام این مرحله از کامپوزیت دندان تا مدت کوتاهی عصب دندان ها به گرما و سرما واکنش نشان داده و به مرور زمان این مساله برطرف خواهد شد.

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

 

کار اصلی کامپوزیت را شاید دندانپزشک در کرج انجام دهد اما بدانید کار اصلی را شما با مراقبت های کامپوزیت دندان بایستی بکار ببرید. یکی از مواردی که نقش زیادی در این مراقبت دارد، مسواک زدن می باشد. رعایت نکات بهداشتی جزو گزینه های بسیار مهم است که بعد از هر وعده غذایی بایستی به طور دقیق انجام شود.

اما از این نکته هم غافل نشوید که مسواک زدن بیش از اندازه باعث می شود که کامپوزیت دندان حالت کدری به خود بگیرید. در صورتی این اتفاق افتاد باید برای برطرف کردن آن پولیش را استفاده کنید. پس بدانید که بعد از خوردن غذاها و یا مواد رنگی که تغییر رنگ را سبب می شوند حتما مسواک زدن را فراموش نکنید.

نخ دندان بعد از کامپوزیت دندان نقش بسزایی را در ادامه روند زیبایی دندان هایتانن خواهد. مسواک به تنهایی جوابگوی زیبایی دندان های شما نیست و بیستی از کامپوزیت حتما دندان های خود را نخ بکشید.

اما بدانید برای داشتن دندان زیبا با کامپوزیتی جذاب به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از راهنمایی های ایشون کمال استفاده را ببرید.

 

مراقبت های کامپوزیت دندان

 

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

 

هزینه و قیمت کامپوزیت دندان بسته به شرایط دندان ها متغیر و متفاوت می باشد. میزان دندان آسیب دیده یا تخریب شده و حجم کامپوزیت مورد استفاده در برآورد هزینه کامپوزیت دندان تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این موارد کیفیت کامپوزیت بکار گرفته شده و میزان تخصص دندانپزشک در کرحج در هزینه نهایی دخالت دارد.

شاید در نگاه اول هزینه متخصص گران بنظر آید اما تنها همان یکبار است زیرا شما را از رفت و آمد مکرر به کلینیک دندانپزشک نجات می دهد. با وجود اینکه هزینه کامپوزیت دندان چندان ارزان و پایین نیست اما با این حال یک روش کم خرج و ارزان ترین روش درمانی برای دندان های آسیب دیده هر فردی به حساب می آید. در هر صورت قبل از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر فراز تیموری در کرج تماس گرفته و از قیمت آن باخبر شوید.

 

مزایا و معایب کامپوزیت دندان کدام است؟

 

  •  هم رنگ بودن ماده کامپوزیت با دندان های شما
  • عدم تاثیر خاص بر روی دندان های به جا مانده
  • چسبندگی و اتصال راحت بر سطح دندان ها
  •  5 الی 7 سال طول عمر کامپوزیت
  • جایگزینی راحت کامپوزیت پس از چند سال
  • زمانبر بودن پر کردن دندان ها با کامپوزیت

 

چه زمانی تعویض مواد کامپوزیت واجب است؟

 

در صورتی که بین ماده پرکننده و دندان فاصله بیافتد باکتری ها در حفره جمع شده و باعث پوسیدگی دندان می شود. زمانی که دندان پر شده شروع به درد کند بایستی به هوش باشید که بفکر جایگزینی ماده پر کننده باشید. چنانچه فراموش کنید و به آن بی توجهی کنید ممکن است در لایه های عمیق تر دندان دچار مشکلات جدی و آسیب های جبران ناپذیر شوید.

علاوه برآن اگر با زبان خود در دندان پر شده ترک یا شیاری را حس کردید بدانید که زمان عمر ماده پرکننده به سر رسیده است. پس از آن دندان به گرم وسردی حساسیت نشان می دهد. گاهی هم فرد اصلا متوجه این اتفاق ها نمی افتد به همین دلیل مراجعه به دندانپزشک در کرج به صورت سالانه واجب و ضروری می باشد.

 

تفاوت کامپوزیت با لیمنت های سرامیکی

 

افرادی که به زیبایی دهان و دندان خود زیاد از حد وسواس دارند گاهی در تفاوت کامپوزیت دندان با لیمنت های سرامیکی دچار اشتباه و گنگی می شوند. باید گفت که پوشش های زیبایی کامپوزیتی دقیقا همانند کامپوزیت های درمانی توسط پزشک و به صورت لایه به لایه بر روی دندان فرد قرار می گیرد.

با کمک و بکارگیری کامپوزیت می توان تمامی ایرادات از جمله بدرنگی، فواصل نادرست، شکستگی و ترک دندان را ترمیم و درمان کرد. اما از این نکته غافل نشوید که نتیجه نهایی درمان با کامپوزیت به قابلیت های متخصص دندانپزشک و نوع کامپوزیت مورد استفاده، بستگی دارد.

حال لیمنت های سرامیکی برخلاف کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک انجام نمی شود و تنها کاری که دندانپزشک انجام می شود شامل قالب برداری و نصب آن می باشد. با کمک لمینت های سرامیکی مشکلاتی وسیع تر و حادتر رفع می شود و بعنوان یک راهکار مناسب برای ایرادت دندان به حساب می آید.

طول زمان لمینت بسیار طولانی تر از کامپوزیت می باشد زیرا از یک تا چند هفته احتمال طول کشیدن آن وجود دارد. این را هم فراموش نکنید که هزینه آن نیز بیشتر خواهد شد. اما با وجود این عدم تغییر رنگ لیمنت های سرامیکی و همچنین دوام و استقامت آن باعث شده از آن را راهکاری بهتر از کامپوزیت بشناسند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *