معایب ایمپلنت دندان با پانچ

معایب ایمپلنت دندان با پانچ


آیا قصد دارید از ایمپلنت با پانچ استفاده کنید؟ آیا از معایب ایمپلنت دندان با پانچ آگاهی دارید؟ عوارض و معایب لیفت لثه چیست؟ هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

بر اساس مشکلات دندان، دهان، لثه و فک که از دیرباز در بین انسان ها رایج بوده است، به مرور تکنیک هایی برای ترمیم دندان های آسیب دیده و درمان مشکلات دهان و دندان به وجود آمده اند که امروزه نیز این راهکارها گسترش یافته اند و روش های جدیدی در زمینه ترمیم دندان به وجود آمده اند که یکی از این روش های جدید و بسیار پرطرفدار که این روز ها باب شده است، ایمپلنت دندان می باشد.

فهرست مطالب

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی جدید برای ترمیم دندان های آسیب دیده است که در این روش از فلز تیتانیوم به عنوان پایه دندان استفاده می شود به شکلی که فلز تیتانیوم در داخل استخوان فک قرار داده می شود و سپس بر روی آن تاج دندان قرار می گیرد.

تیتانیوم به کار رفته در این روش پس از مدت مشخصی به استخوان فک جوش می خورد و هیچ مشکلی را برای دندان ها و بدن انسان ایجاد نمی کند که این موضوع یکی از دلایل محبوبیت ایمپلنت است.

علاوه بر آن تاج ایمپلنت کاملا شبیه به دندان های طبیعی است و ظاهری بسیار زیبا و طبیعی را برای افراد ایجاد می کند که این مساله نیز باعث محبوبیت ایمپلنت در میان جوامع مختلف شده است. لازم به ذکر است که تاج ایمپلنت را با روش های مختلفی بر روی پایه آن نصب می کنند که یکی از رایج ترین روش های اتصال، استفاده از اباتمنت است.

ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه اجزای مختلفی دارد، دارای انواع مختلفی نیز می باشد که یکی از انواع آن ایمپلنت فوری یا پانچ است. این روش دارای مزایا و معایبی است وبرای اینکه بتوانید با معایب این شیوه ایمپلنت آشنا شوید، باید در ابتدا شناخت کافی از ایمپلنت با پانچ داشته باشید. از این رو در این مطلب ما به ذکر توضیحاتی در خصوص ایمپلنت پانچ و معایب آن برای شما عزیزان می پردازیم تا در انتخاب شیوه ایمپلنت انتخابی اطمینان حاصل کنید.

ایمپلنت دندان با پانچ چیست؟

ایمپلنت دندان با پانچ روشی است که به آن ایمپلنت دندان فوری، ایمپلنت دندان بدون جراحی و یا ایمپلنت دندان فلپلس نیز می گویند.

ایمپلنتی که به وسیله پانچ برای بیمار انجام می شود، تکنیک جدیدتری است که میزان تهاجمی بودن آن کمتر است و میزان برش ها و صدمات در این تکنیک به حداقل می رسد. از این رو این شیوه ایمپلنت را به عنوان روشی بدون درد و خونریزی در نظر می گیرند.

در تکنیک ایمپلنت دندان فلپلس از تصاویر سه بعدی استفاده می شود که با کمک این عکس ها نیازی به برش دادن لثه برای مشاهده وضعیت استخوان نیست.

ایمپلنت پانچ تنها در شرایطی برای بیمار قابل استفاده است که برای کاشت ایمپلنت نیازی به لیفت سینوس و یا پیوند استخوان نباشد. در صورتی که چنین شرایطی در بیمار فراهم باشد، می توان ایمپلنت پانچ را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در نظر گرفت.

 

معایب ایمپلنت دندان با پانچ

ایمپلنت به روش پانچ برای چه کسانی مناسب است؟

ایمپلنت به روش را می توان برای افرادی مناسب دانست که از جراحی و خونریزی ترس دارند. این افراد باید دارای قطر و ضخامت مناسبی در استخوان فک خود باشند تا بتوان برای آنها ایمپلنت به روش پانچ انجام داد.

این روش برای افرادی که دارای آستانه درد پایینی هستند نیز یک روش مناسب برای ترمیم دندان در نظر گرفته می شود. ایمپلنت به روش پانچ برای افرادی که دارای بیماری های خاص مانند: مشکلات قلبی هستند نیز بسیار روش ایده آل و مناسبی می باشد.

مراحل کاشت ایمپلنت به روش پانچ چیست؟

برای اینکه از این تکنیک در خصوص ترمیم دندان ها استفاده شود، لازم است تا در ابتدا عکسبرداری از فک و دندان انجام شود و از بی حسی موضعی برای بیمار استفاده شود تا درد او کاهش پیدا کند. سپس باید استخوان فک بیمار بدون برش لثه سوراخ شود و در نهایت ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار بگیرد.

در ادامه پس از گذشت دو الی سه ماه که ایمپلنت به استخوان فک پیوند خورد باید  روکش بر روی نصب شود که پیش از نصب روکش نیز لازم است تا از دندان های مورد نظر و دندان هایی که در مجاورت آنها قرار دارند، قالب گیری شود و سپس از آن برای ایمپلنت استفاده گردد.

با نصب روکش ایمپلنت در دندان ها مراحل ایمپلنت به روش پانچ پایان می یابد.

مزایای ایمپلنت به روش پانچ

ایمپلنت به روش پانچ دارای مزیت هایی به شرح زیر می باشد:

در روش ایمپلنت پاچ، زمان مورد نیاز برای کاشت دندان کاهش پیدا می کند.

کاهش پیدا کردن میزان درد در این روش به گونه ای که بیمار تقریبا هیچ دردی را احساس نمی کند.

در ایمپلنت به روش پانچ میزان خونریزی بسیار کاهش پیدا میکند

تورم و کبودی در این روش به شدت کاهش می یابد

احتمال تحلیل رفتن استخوان لثه در این روش به میزان زیادی کاهش پیدا می کند

میزان عفونت در لثه در این روش به حداقل می رسد

استفاده از این تکنیک برای افرادی که سیگاری هستند و دخانیات مصرف می کنند بسیار مناسب است

ایمپلنت به روش پانچ هیچ نیازی به بخیه زدن ندارد

در این روش هیچ آسیبی به لثه و استخوان وارد نمی شود.

معایب ایمپلنت دندان با پانچ

ایمپلنت دندان فوری در کنار تمامی مزیت هایی که برای بیماران و پزشکان دارد و کاشت ایمپلنت را برای پزشکان نیز آسان تر می کند، از معایبی نیز برخوردار است که این معایب را می توان به صورت آنچه در قسمت زیر نام برده شده است، در نظر گرفت:

افزایش هزینه مورد نیاز در ایمپلنت دندان بدون جراحی

از مهم ترین معایب ایمپلنت دندان با پانچ افزایش میزان هزینه مورد نیاز برای انجام این تکنیک است. زیرا همان طور که بیان شد، برای انجام ایمپلنت دندان بدون جراحی از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته ای بهره برده می شود که به کار گیری این دستگاه ها و تجهیزات باعث افزایش میزان هزینه مورد نیاز می گردد.

عدم وجود دید کافی برای پزشک

از آنجایی که در ایمپلنت فوری هیچ برشی در لثه ایجاد نمی شود، میدان دید پزشک معالج در مقایسه با روش های دیگر کاهش پیدا می کند و در این صورت ممکن است که به علت عدم وجود دید کافی برای پزشک مشکلاتی از قبیل: ایجاد زاویه نامناسب برای نصب پایه ایمپلنت و یا عدم توانایی در قرار دادن صحیح پایه به وجود آید.

تعداد متخصصین در این حوزه محدود است

با توجه به این مساله که ایمپلنت فوری یک روش جدید و مدرن است و در انجام آن از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته ای بهره برده می شود، متاسفانه همچنان تعداد متخصصینی که در این حوزه به خوبی بتوانند فعالیت کنند، بسیار کم است و از این رو با محدودیت در تعداد متخصصین در زمینه ایمپلنت بدون جراحی در جامعه رو به رو هستیم.

اما امیدواریم که تعداد این متخصصین در آینده نزدیک افزایش پیدا کند و پاسخگویی به تمام عزیزانی که قصد انجام ایمپلنت با پانچ را دارند، مقدور باشد.

احتمال آسیب دیدن ساختار های آناتومیک در این شیوه زیاد است

در فک بالای تمامی افراد سینوس ها قرار دارند و در فک پایین نیز عصب هایی قرار داده شده اند که این عوامل باعث ایجاد محدودیت هایی برای ایمپلنت با پانچ می شوند.

از آنجایی که در این شیوه کاشت ایمپلنت به سرعت انجام می شود، امکان آسیب دیدن این ساختارهای آناتومیک وجود دارد و همچنین ممکن است که به دلیل دید کم جراح در این روش، ساختار های مجاور مانند: غشای کناری دندان و یا ریشه های دندان نیز آسیب ببینند.

امکان ارزیابی استخوان فک وجود ندارد

از دیگر معایب ایمپلنت دندان با پانچ را می توان این موضوع در نظر گرفت که در این شیوه امکان ارزیابی استخوان فک توسط جراح وجود ندارد زیرا در این روش دید پزشک کم است و او نمی تواند وضعیت استخوان فک را به خوبی بررسی کند.

در این شیوه اگر محل قرار گرفتن پایه ایمپلنت به خوبی تشخیص داده نشود، این امکان وجود دارد که پایه ایمپلنت لق شود و در این شیوه با شکست مواجه شویم. در نتیجه برای جلوگیری از بروز معایب ایمپلنت دندان با پانچ باید در انتخاب دندانپزشک و جراح در این زمینه بسیار دقت کرد تا نصب ایمپلنت با موفقیت انجام شود.

امکان استفاده از ایمپلنت فلپلس تنها برای برخی از بیماران

ایمپلنت فلپلس و یا ایمپلنت با پانچ تنها برای برخی از بیماران قابل استفاده است و معمولا از این شیوه تنها در مواقعی می توان استفاده کرد که بیمار به جراحی لیفت سینوس و یا پیوند استخوان نیاز نداشته باشد.

به همین دلیل محدودیت در استفاده از این تکنیک توسط همه اشخاص را می توانیم به عنوان یکی دیگر از معایب ایمپلنت دندان بدون جراحی در نظر بگیریم.

امکان بروز عوارض خاصی بعد از ایمپلنت دندان فوری

در صورتی که پزشک در انجام ایمپلنت دندان با پانچ دارای مهارت و تجربه کافی نباشد، ممکن است که عوارضی بعد از جراحی برای فرد ایجاد گردد. به عنوان مثال: در صورتی که در تشخیص جراحی توسط پزشک اشتباهاتی وجود داشته باشد، ممکن است که عصب فک آسیب ببیند و در قسمت لب پایینی و یا چانه بی حس های طولانی مدت ایجاد شود.

همچنین در صورتی که پزشک از تجربه و مهارت کافی در ایمپلنت بدون جراحی برخوردار نباشد، ممکن است که سینوس های موجود در فک بالا و یا کف بینی سوراخ شود. اگر ایمپلنت بیشتر از چهار میلی متر در استخوان فک وارد شود نیز ممکن است که شخص دچار بیماری سینوزیت گردد.

ایجاد عفونت و شل شدن و از دست رفتن ایمپلنت نیز از دیگر عارضه هایی هستند که به دلیل بی تجربگی پزشک و یا عدم دید کافی پزشک در این شیوه ممکن است که ایجاد شوند که احتمال بروز چنین عوارضی را می توان از جمله معایب ایمپلنت دندان فوری در نظر گرفت.

چگونه می توان عوارض ایمپلنت به روش پانچ را کاهش داد؟

برای اینکه بتوان عوارض ناشی از ایمپلنت به روش پانچ را کاهش داد، می توان از مراقبت های بعد از جراحی دندان در روش پانچ استفاده کرد. رعایت بسیاری از مراقبت هایی که باید بعد از ایمپلنت به روش پانچ رعایت شوند، به میزان زیادی در کاهش عوارض ناشی از این تکنیک کمک می کند که برخی از این مراقبت ها عبارتند از:

  • مصرف غذاهای نرم که جویدن انها آسان باشد به مدت دو الی سه ماه
  • پرهیز از مصرف خوراکی های چسبنده مانند: آدامس و گز
  • مراقبت از دندان های ایمپلنت شده همانند دندان های طبیعی
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن دندان ها به طور مرتب
  • به کار بردن دهان شویه و ضد عفونی کننده دندان

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در خصوص معایب ایمپلنت دندان با پانچ برای شما عزیزان ذکر کردیم، اگر قصد ایمپلنت کردن دندان های خود را با استفاده از این شیوه جدید دارید، سعی کنید که تمامی مسائل ذکر شده در این مطلب را در نظر بگیرید و به آنها برای کاشت ایمپلنت توجه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *