معایب و مشکلات اوردنچر

معایب و مشکلات اوردنچر


آیا قصد استفاده از اوردنچر برای ترمیم دندان را دارید؟ آیا می خواهید از معایب و مشکلات اوردنچر مطلع گردید؟ هزینه اوردنچر چقدر است؟ کشیدن دندان عفونی امکان پذیر است؟ با این وجود کمی از وقت خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا در مجموعه دکتر فراز تیموری مهمترین مشکلات این روش را برایتان شرح دهیم.

همان طور که می دانید در حال حاضر از روش های متفاوتی برای ترمیم دندان استفاده می شود که این روش ها عبارتند از: ایمپلنت، لمینت، کامپوزیت، دندان مصنوعی، اوردنچر و ….

اوردنچر به صورت کلی روشی است که آن را مشابه ایمپلنت و دندان مصنوعی در نظر می گیرند؛ اما این مساله بدین معنا نیست که این روش ها کاملا با هم یکسان هستند بلکه تفاوت هایی میان آنها وجود دارد و این موضوع باعث شده تا این روش ها از هم مجزا باشند.

فهرست مطالب

اوردنچر چیست و چگونه است؟

به صورت کلی اوردنچر را میتوان به عنوان روشی در نظر گرفت که در آن پروتز های دندانی کامل به صورت ثابت در دهان قرار داده می شوند و حالتی متحرک ندارند. در واقع برای اوردنچر پروتز های کامل دندانی با استفاده از پایه ایمپلنت، لثه و یا به کمک هر دوی انها در دهان نصب می شود.

 

معایب و مشکلات اوردنچر
معایب و مشکلات اوردنچر

معایب و مشکلات اوردنچر چیست؟

مزایای اوردنچر بسیار زیاد است، اما از طرف دیگر معایب و مشکلاتی را نیز به همراه دارد که مهمترین مشکلات این روش را میتوان از قبیل زیر در نظر گرفت:

عدم امکان استفاده از آن برای ترمیم چند دندان

یکی از مهمترین معایب و مشکلات اوردنچر این است که از آن برای ترمیم همه دندان های از دست رفته فک می توان استفاده کرد و کسی که بخواهد از این روش استفاده کند، باید حتما تمامی دندان های فک بالا و یا پایین خود را از دست داده باشد؛ در غیر این صورت امکان استفاده از روش اوردنچر وجود نخواهد داشت.

امکان تحلیل رفتن لثه ها در این روش وجود دارد

اوردنچر بر پایه لثه میتواند باعث تحلیل رفتن استخوان های فک و یا لثه شود و افراد جوانی که از این روش برای ترمیم دندان استفاده می کنند، بیشتر از کهن سالان در معرض بروز این مشکل هستند.

از این جهت بهتر است تا پیش از به کار بردن اوردنچر از ویژگی های آن مطلع بود و بر اساس شرایط جسمی یکی از بهترین روش ها را برای ترمیم دندان انتخاب کرد که عوارض و مشکلات کمتری به همراه داشته باشد.

امکان بروز عفونت در روش اوردنچر وجود دارد

کسانی که از اوردنچر به منظور ترمیم دندان استفاده می کنند، باید بعد از به کار بردن آن بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایند تا از بروز عوارض و مشکل جلوگیری کنند.

زیرا اوردنچر میتواند باعث عفونت لثه شود و آسیب هایی را ایجاد کند که با رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهان شویه و مسواک میتوان این مشکلات را به حداقل رساند که به عنوان مهنرین معایب و مشکلات اوردنچر به شمار می رود.

نیاز به استحکام و تراکم استخوانی کافی در فک

چنانچه افراد بخواهند از این روش بر پایه ایمپلنت استفاده کنند، باید تراکم استخوانی کافی در فک خود داشته باشند تا پزشک امکان نصب پایه تیتانیومی ایمپلنت را در فک اشخاص داشته باشد.

زیرا پایه تیتانیومی ایمپلنت پس از قرار گرفتن در فک با استخوان آن پیوند می خورد و استحکام مورد نظر را به دست می آورد؛ در حالی که اگر تراکم استخوانی فک کافی نباشد، پایه امکان برقراری پیوند با استخوان فک را پیدا نمی کند و استحکام کافی به دست نمی آورد.

با بروز این اتفاق نتیجه کلی اوردنچر بر پایه ایمپلنت با مشکل مواجه می شود و هزینه پرداخت شده در این راستا به هدر می رود.

این مساله در حالی است که همه متقاضیان اوردنچر خصوصا افرادی که در سنین بالا قرار دارند، از تراکم استخوانی کافی در فک برخوردار نیستند و امکان استفاده از این روش را پیدا نمی کنند. به همین دلیل وجود این محدودیت را میتوان یکی از معایب و مشکلات اوردنچر در نظر گرفت.

نیاز به تعویض پروتز های دندانی در دوره زمانی مشخص

اوردنچر یک روش دائمی برای ترمیم دندان محسوب نمی شود و در دوره های زمانی مشخصی باید برای ترمیم پروتز های دندانی اقدام کرد که این مساله باعث افزایش هزینه های اوردنچر در دراز مدت می شود.

معمولا بر اساس شرایط افراد و رعایت مراقبت های بعد از اوردنچر توسط آنها، در یک دوره زمانی 5 الی 7 ساله به تعویض پروتز های دندانی نیاز خواهد بود.

وجود سختی هایی در رعایت بهداشت دهان

از دیگر معایب و مشکلات اوردنچر، باید به وجود سختی هایی برای رعایت بهداشت دهان اشاره کرد. اوردنچر بر پایه ایمپلنت به گونه ای است که در آن باید حتما به بهداشت اباتمنت که اتصال دهنده پایه و پروتز دندانی است، توجه داشت و انجام این کار با سختی هایی رو به رو است زیرا اباتمنت در بخش زیرین پروتز های کامل دندانی قرار می گیرد و تمیز کردن آن میتواند سخت باشد.

سخن پایانی در مورد معایب و مشکلات اوردنچر

معایب و مشکلات اوردنچر را با هم در مجموعه دکتر فراز تیموری بررسی نمودیم. اگر می خواهید که از این روش برای ترمیم دندان های خود بهره مند گردید و نمی دانید که امکان استفاده از آن را دارید یا نه، از طریق تلفن های تماس با ما در دکتر فراز تیموری ارتباط برقرار کنید تا راهنمایی بیشتری به شما ارائه دهیم.

همچنین به این شکل میتوانید برای دریافت نوبت ویزیت نیز اقدام کنید تا دندانپزشکان متخصص ما شرایط شما را به صورت کامل و با دقت بررسی کنند و در نهایت امکان استفاده از این روش را برایتان مشخص نمایند و شرایط آن را مطرح کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *