انواع پیوند استخوان

انواع پیوند استخوان


آیا می دانید پودر استخوان چیست؟ آیا از انواع پودر استخوان برای فک شناخت دارید؟  بهترین گالری عکس ایمپلنت دندان در کدام مجموعه است؟  بهترین جنس ایمپلنت دندان چیست؟ در مجموعه دکتر فراز تیموری این مورد را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

فک انسان همانند بسیاری از بخش های دیگر بدن متشکل از استخوان و پودر استخوان است که تراکم فک را به وجود می آورد و ثبات دندان ها را افزایش می دهد. در صورتی که فک تراکم استخوانی کافی نداشته باشد، مشکلات بسیار زیادی برای انسان به وجود می اید که از رایج ترین مشکلات در این شرایط، لق شدن دندان ها و از بین رفتن آنها است.

بر اساس میزان اهمیت این مساله و مشکلاتی که برای انسان به واسطه آن ایجاد می شود، در علم دندانپزشکی راه حلی به وجود آمده است که آن هم استفاده از پودر استخوان می باشد اما پودر استخوان تنها به این منظور مورد استفاده قرار نمی گیرد و در شرایط دیگری نیز به کار برده می شود که آن را مورد بررسی قرار میدهیم.

فهرست مطالب

پودر استخوان برای فک چیست؟

پودر استخوان در ایمپلنت در واقع به پودری به دست امده از روش های مختلف گفته می شود که از آن در شاخه دندانپزشکی برای برطرف کردن مشکلات مختلف استفاده می شود. زمانی که پودر استخوان در فک و لثه انسان قرار می گیرد، به راحتی با استخوان های طبیعی انسان که در فک او قرار دارند، پیوند برقرار می کند و هیچ گونه مشکل و عارضه ای را برای بیمار به وجود نمی آورد.

 

پودر استخوان برای فک
پودر استخوان برای فک

انواع پودر استخوان برای فک چیست؟

پودر استخوان برای فک با استفاده از روش های مختلفی تامین می شود که انواع روش های قابل استفاده برای آن به 4 نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

پودر استخوان اتوگرافت

در روش اتوگرافت برای تامین پودر استخوان مورد نیاز فک از استخوان بخشی از بدن خود فرد استفاده می شود و در واقع پودر استخوان از بدن خود فرد به دست می آید که در این شرایط دو جراحی بر روی بدن بیمار انجام می شود اما سازگاری پودر استخوان با بدن فرد بیشتر خواهد بود.

پودر استخوان آلوگرافت

در این روش برای تهیه پودر استخوان از بدن افراد دیگر استفاده می شود و معمولا انسان های فوت شده که اعضای بدن آنها اهدا می شود، به عنوان افرادی در نظر گرفته می شوند که پودر استخوان آلوگرافت به واسطه آنها تامین می گردد.

پودر استخوان زنوگرافت

پودر استخوان زنوگرافت به پودرهای تهیه شده از بدن جانداران گفته می شود و معمولا از استخوان گاو برای تهیه این نوع پودر بهره گرفته می شود زیرا استخوان و غضروف گاو از سازگاری خوبی با بدن انسان برخوردار است و به وفور در علم پزشکی از آنها استفاده می شود.

پودر استخوان آلوپلاست

پودر استخوان را میتوان با روش آلوپلاست نیز تهیه کرد که در این روش از یک ماده مصنوعی به نام هیدروکسی آپاتیت استفاده می شود که یک ماده بسیار بی خطر است و باعث بروز عارضه برای بدن نمی شود.

کاربرد پودر استخوان برای فک چه می باشد؟

کاربرد پودر استخوان برای فک بسیار زیاد است که برخی از مهمترین کاربرد های آن به شرح زیر هستند:

لیفت کردن سینوس

لیفت سینوس یک نوع جراحی مختص فک بالا است که برخی از انسان ها به آن نیاز پیدا می کنند تا حفره های سینوسی موجود در فک بالا به سمت بالاتر هدایت شوند. زیرا این حفره ها فاصله کمی با دندان های فک بالا دارند و در بسیاری از مواقع باعث بروز مشکل می شوند. به عنوان مثال: این امکان وجود دارد که ریشه دندان و یا روش های ترمیمی دندان در داخل حفره سینوس فرو برود و باعث آسیب دیدن آن شود.

در نتیجه با انجام جراحی سینوس لیفت این حفره ها به سمت بالاتر هدایت می شوند و سپس از پودر استخوان استفاده می شود تا فاصله ای بین حفره های سینوسی و دندان ها به وجود آید.

افزایش تراکم استخوانی فک

بسیاری از انسان ها به دلایل مختلف تراکم استخوانی فک خود را از دست می دهند و با کمبود تراکم مواجه می شوند که این موضوع می تواند باعث لق شدن و یا کج شدن دندان های آنها شود. در چنین شرایطی از پودر استخوان برای فک استفاده می شود تا تراکم استخوانی آن افزایش یابد و دندان ها و لثه شرایط بهتری پیدا کنند.

لازم به توضیح است که مواردی مانند: استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، کهولت سن، کمبود کلسیم در بدن، پوکی استخوان، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و … میتوانند باعث از دست رفتن تراکم استخوانی فک باشند.

پر کردن فضای خالی لثه به دلیل از دست رفتن دندان

برخی از دندان ها مانند: دندان عقل زمانی که از بین می روند و توسط دندانپزشک از دهان خارج می شوند، حفره عمیقی را به وجود می آورند. در چنین مواقعی از پودر استخوان برای فک استفاده می شود تا حفره ایجاد شده به دلیل از دست رفتن دندان پوشانده شود و یا عمق آن کاهش یابد.

پورد استخوان برای فک جهت انجام ایمپلنت

یکی از مهمترین کاربردهای پودر استخوان برای فک، استفاده از ایمپلنت به منظور ترمیم دندان است که البته همه کاندیدای ایمپلنت به انجام این جراحی نیاز دارند بلکه فقط کسانی که تراکم استخوانی کافی در فک نداشته باشند باید پیوند پودر استخوان به کار ببرند.

زیرا برای قرار گرفتن ایمپلنت در فک، ابتدا پایه آن در دهان نصب می شود و پایه ایمپلنت نیز به تراکم استخوانی کافی نیاز دارد تا شرایط و استحکام خوبی پیدا کند. چنانچه تراکم فک کافی نباشد و از روش ایمپلنت استفاده شود، پایه در مدت کوتاهی لق می شود و استحکام خود را از دست می دهد و در نتیجه ایمپلنت با شکست مواجه می شود.

بخش پایانی در مورد پودر استخوان برای فک

پودر استخوان برای فک اهمیت و کاربرد بسیار زیادی دارد که بر اساس مراجعه به پزشک متخصص میتوانید از نیاز به آن برای خود مطلع شوید و یا روش پیوند پودر استخوان را تعیین کنید.

به یاد داشته باشید که این جراحی به مهارت زیادی نیاز دارد و باید حتما برای انجام آن از دندانپزشکی های معتبری همچون: مجموعه دکتر فراز تیموری در تهران کمک دریافت کنید.

۱ دیدگاه

  • اول ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتون و اکثر مردم هیچ نمیدونن اون پودر استخوانی که دندانپزشکان استفاده میکنن مواد تشکیل دهندشون چیه و واقعا باید دندانپزشکان قبل از استفاده از پودر استخوان در دهان بیمار بهش بفهمونن و اطلاع رسانی کنن که چه پودر استخوانی رو میخوان براش استفاده کنن و مواد تشکیل دهندش چیه و خود من به شخصه اگه دکتر بهم بگه پودر استخوان آلو گرفت میخوام استفاده کنم هرگز اجازه نمیدم چون اصلا خوب نیست که از جسد یک انسان دیگه ای گرفته بشه و به نظرم زنو گرفت بهترینه مخصوصا گاویش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *