پیوند استخوان برای ایمپلنت


ممکن است تاکنون اسم پیوند استخوانی برای ایمپلنت را نشنیده باشید و تصورکنید که انجام ایمپلنت برای هر شخصی به راحتی میسر شده و شما می توانید در کمترین زمان ممکن و بی دردسر دندان هایی طبیعی و زیبا داشته باشید، اما نکته ای که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که برای انجام ایمپلنت نیز گاهی با مشکلی جدی به نام میزان تراکم استخوان روبرو خواهید شد که در این شرایط تنها راه حل درمانی برای آن انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت است که در ادامه این نوشتار شما می توانید بیشتر با پیوند استخوان و هزینه ایمپلنت دندان در سال 1400 آشنا شوید.

فهرست مطالب

چرا پیوند استخوان هنگام ایمپلنت دندان انجام می شود؟

سوال بسیار خوبی مطرح شده است، اصلا چرا پیوند استخوان هنگام ایمپلنت دندان انجام می شود؟ ایمپلنت دندان همانند پیوند لثه جز روش های جایگزینی دندان های از دست رفته است که برای انجام آن نیاز است تا یک سری شرایط محیا شود و مهمترین آن میزان قابل قبول تراکم استخوانی است تا توان نگهداری ایمپلنت در لثه را داشته باشد. با از دست دادن دندان طبیعی و خالی ماندن جای آن در لثه ی شما دیگر در اون ناحیه فشاری در فک تان وجود ندارد و پس از مدتی استخوان فک تان تحلیل خواهد رفت و این دقیقا یک واکنش طبیعی از بدن است که کاری نمی شود برای آن انجام داد.

در کنار اینکه بدن با یک از دست رفتن دندان به مرور زمان دچار تحلیل می شود باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است در پی عوامل دیگری مانند تصادف، صدمه دیدن استخوان فک و صورت، ژنتیک و حتی بیماری های دیگری این اتفاق برای شما رخ بدهد و از دست رفتن استخوان و پس از آن دندان اتفاق بیافتد.

توجه داشته باشید که ممکن است ابدا احساس نکنید که دچار ضعف و تراکم استخوان شده اید و پس از مدتی پس از دست دادن دندان های سالم تان تصمیم به کاشت دندان خواهید گرفت و در نهایت مشخص می شود که استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان در لثه های فک شما وجود ندارد و همین موضوع شما را مجبور به انجام پیوند استخوان در ایمپلنت خواهد کرد. با این حساب انجاماین روش یکی از مهمترین قسمت های درمانی حین انجام ایمپلنت دندان ها است که ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید و نیاز به پیوند وجود داشته باشد.

جراحی پیوند استخوان فک چیست؟

جراحی پیوند استخوان فک چیست؟ این جراحی از جمله جراحی های بازسازی و جایگزین کردن بخشی از استخوان فک است که استخوان آن از بین رفته است و یا شرایط مناسب برای انجام ایمپلنت را نداشته است که در این شرایط برای ترمیم این ناحیه و آماده کردن آن برای انجام ایمپلنت یا دیگر روش های جایگزینی ابتدا باید استخوان فک را درست کرده و پس از آن برای جایگزینی دندان جدید اقدام صورت گیرد. این روش به شما این فرصت را می دهد تا عرض و ارتفاع استخوان فک شما پر شده و نواقص آن از بین برود، از مهمترین دلایل انجام پیوند استخوان فک می شود به حفظ سلامت و پایداری دندان ها اشاره کنیم که در صورت نداشتن این پایداری و ناسالم شدن استخوان فک به راحتی دندان هایتان از دست خواهد رفت.

 

پیوند استخوان برای ایمپلنت

مزایای پیوند استخوان فک

 

ایجاد ثبات در فک و دندان

معمولا تا زمانی که استخوان فک شما سالم باشد پایه دندان های شما قوی بوده و مشکلی برای سلامت دندان هایتان پیش نخواهد آمد، پس با این حساب با انجام جراحی پیوند استخوان ضعف موجود در استخوان هایتان گرفته خواهد شد و حتی شکل استخوان فک شما نیز اصلاح خواهد شد و حمایت بیشتری را برای دندان هایتان ایجاد خواهد کرد.

 

محافظت از فک و دندان

معمولا انجام این روش فک به دلیل جلوگیری از تخریب استخوان فک انجام می شود که در نهایت کشیدن دندان یا هر بیماری دیگری بیمار بتواند استخوان فک خود را ترمیم و احیا نماید.

 

معایب پیوند استخوان فک

  • تورم و التهاب پس از پیوند استخوان در فک فرد بیمار.
  • عدم رشد استخوان پیوند شده.
  • عفونت در ناحیه پیوند استخوان انجام شده.
  • تا مدتی جویدن و گاهی تکلم سخت است.
  • حساسیت در برابر سرما و گرما.
  • بروز خونریزی و درد در ناحیه فک و دندان.

معمولا برای پیوند استخوان هر بیماری چهار روش در نظر گرفته می شود که بسته به شرایط بیمار و شرایط فیزیکی آن یکی از این چهار روش انتخاب خواهد شد. بطورکلی بهترین منبع پیوند برای هر فردی خود شخص است و پس از آن برای این روش می توان از سایر منابع دیگر که شامل استخوان فریز شده، استخوان حیوانی تغییر یافته و انواع استخوان های ترکیبی و معدنی استفاده شود.

مراحل پیوند استخوان فک

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که اصلا مراحل پیوند استخوان فک چگونه است؟ در جواب به این سوال باید به شما بگوییم که برای انجام این روش شما باید به دندانپزشک برای ایمپلنت مراجعه کنید و پس از آن بدانید که افرادی که دچار بیماری هایی نظیر پریودنتال و عفونت های دهانی هستند اصلا گزینه مناسبی برای این انجام این روش نخواهند بود.

در مرحله بعدی پس از مراجعه به پزشک برای عمل پیوند پزشک باید با استفاده از رادیوگرافی پانورکس و سی تی اسکن عمق و عرض دندان استخوان فک شما را مورد بررسی قرار بدهد و پس از آن اقدام به بی حسی لثه های شما کند. پس از بی حس شدن لثه ها نوبت به آن می رسد که عمق و عرض استخوان فک تان مورد بررسی قرار بگیرد و میزان و نوع استخوانی که باید برای پیوند مشخص شود نیز تشخیص داده شود.

در طی انجام پیوند معمولا غشایی برای اطراف لثه در نظر گرفته می شود تا لثه ها در اطراف ضایعات استخوان رشد نکند و پس از انجام پیوند به محل مورد نظر خود پیوند خواهند خورد. معمولا بخیه ها باید پس از 7 الی 10 روز بعد از جراحی کشیده شوند و زمان لازم برای جراحی نیز حدود 60 دقیقه خواهد بود. پس از انجام پیوند حال نیاز به انجام مراقبت های بعد از پیوند خواهد بود که حدود شش الی نه ماه بعد نتیجه دلخواه و مورد نظر را مشاهده خواهید کرد.

مراقبت های بعد از پیوند استخوان ایمپلنت

  • پس از اتمام پیوند استخوان معمولا برای جلوگیری از بروز هرگونه درد و عفونتی به فرد آنتی بیوتیک داده می شود.
  • گاهی برای بروز دردهای احتمالی نیز از مسکن استفاده خواهد شد.
  • معمولا بیشتر افرادی که این روش انجام می دهند هیچ دردی را احساس نخواهند کرد و با مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها نیز هیچ مشکلی برای آن ها پیش نخواهد آمد.
  • از سوی دیگر در زمان بهبودی دندانپزشک تان به پیوند این فرصت را می دهد تا به خوبی جوش بخورد و از آنجایی که زمان و روند بهبودی در هر فردی متفاوت است هر شخصی باید به صورت جداگانه سرعت رشد استخوان هایش بررسی شود.
  • معمولا سرعت رشد استخوان از چند ماه تا یک سال طول خواهد کشید بنابراین دوران نقاهت نیز می تواند متفاوت باشد.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا گفته شده است پیوند استخوان دندان ایمپلنت یکی از مهمترین روش های درمان استخوان از دست رفته فک است که به طور طبیعی ممکن است پس از اینکه دندان طبیعی شما از دست رفته اتفاق بیافتد. در نهایت شما می توانید برای انجام کلیه کارهای مربوط به ایمپلنت دندان و برآورد هزینه ایمپلنت دندان و همچنین هزینه پیوند استخوان در سال 1400  به این مرکز  مراجعه کنید و زیر نظر بهترین متخصص به کارهایتان رسیدگی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *