کامپوزیت ونیر سرامیکی

کامپوزیت ونیر سرامیکی


یکی از روشهای زیبا کردن لبخند و دستیابی به لبخندی زیبا کامپوزیت ونیر سرامیکی است که این روز ها طرفداران زیادی را از گروهای مختلف به خود جلب کرده است  و هرروزه بر شمار مخاطبان این درمان افزوده میشود. ونیر دندان یک پوسته نازک همرنگ دندان است که با چسب مخصوصی که به اصطلاح باندینگ نام دارد  به سطح جلویی دندان چسبانده میشود.  کاربرد ونیر علاوه بر زیبایی  دندان ها و زیبایی لبخند افراد برای ترمیم دندان نیز  کاربردی بوده و مورد استفاده قرار میگیرد و تقریبا هم سطح با لمینت دندان بازیگران می باشد

 

فهرست مطالب

انواع ونیر دندان

 

ونیر دندان دارای دو نوع است که مورد استفاده قرار میگیرد: نوع اول ونیر کامپوزیت و نوع دوم  ونیر سرامیکی است که به آن پورسلین یا چینی نیز گفته میشود و با این نام ها نیز شناخته شده هستند . هر دو نوع ونیر در صورتی که به خوبی  مورد استفاده قرار گیرند میتوانند دندانها و لبخند افراد  را بدون هیچگونه مشکل و عوارضی زیبا کنند که برای چنین اتفاقی انتخاب دندانپزشک ماهر و حرفه ایی و کلینیک استاندارد لازم می باشد.

نکته ایی که در نوع ونیر ها وجود دارد این است که  این دو ونیر تفاوتهایی با هم دارند که با آگاهی یافتن از ویژگی و معایب و مزایای ونیر دندان یا کامپوزیت  میشود  با توجه به شرایط  دندان های فرد  بهترین گزینه را انتخاب کرد.

 

ونیر کامپوزیت

 

جنس ونیر کامپوزیت از رزین ساخته خواهد شد و  برای این که بتواند ظاهر طبیعی مشابه دندان را داشته باشد باید خیلی خوب پولیش شود که توسط دندانپزشک انجام میگیرد. برای  نصب ونیر دندان  کامپوزیت نیز  مقدار بسیار کمی از سطح دندان تراشیده میشود که  معمولا تمامی کار در یک جلسه انجام میشود و تمامی ای مراحل بسته به شرایط دندان ها و مهرت دندانپزشک دارد.

 

معایب و مزایای کامپوزیت ونیر سرامیکی چیست ؟

 

جنس رزین ممکن است دچار لکه یا تغییر رنگ بر دندان شود . در  همین صورت اگر که مواد حاوی رنگدانه زیاد مانند قهوه زیاد مصرف میکنید  بهتر است تا در استفاده از ونیر کامپوزیت دندان تجدید نظر کرده و از آن استفاده نکنید . همچنین این نکته وجو دارد که ونیر کامپوزیت ممکن است لب پر نیز شود. اما به طور کلی  این ونیرها بادوام هستند و طول عمری  چهار تا هشت ساله دارند.

یکی از مهمترین نکات موجود در  ونیر کامپوزیت این است که در صورت لزوم میتوان آن را برداشت و تعویض کرد. همچنین ونیر کامپوزیت هزینه کمتری را نیز دارد.  به طوری که هزینه این ونیرها معمولا نصف هزینه ونیر سرامیکی خواهد بود .  معمولا این نوع ونیر ها به دست خود دندانپزشک ساخته میشوند به همین خاطر مراجعه به دندانپزشک مجرب و ماهر و یا کلینیک دندانپزشکی معتبر، اهمیت زیادی دارد و افراد باید انتخاب درستی را داشته باشند.

 

کامپوزیت ونیر سرامیکی

 

کامپوزیت ونیر سرامیکی

 

نوع دیگر ونیر پورسلین یا سرامیک می باشد . ونیر سرامیکی ظاهری بسیار طبیعی و مشابه دندان دارد و قطعا ظاهر زیبا تری به دندان ها خواهد بخشید . برای چسباندن  ونیرسرامیکی  ابتدا باید دندان آماده شود که  برای آماده سازی دندان یک لایه نازک از مینای دندان برداشته میشود و  ونیر با قطری معلوم بین 0.5 تا 0.7 میلی متر  روی سطح دندان باند میشود و هنگامی که پوسته سرامیکی و شکننده ونیر یا لمینت دندان روی سطح دندان چسبانده شد بسیار محکم خواهد شد و استحکام بالایی را دارد.

همچنین جنس پورسلین ونیر سرامیکی ، نیمه شفاف بوده و  بازتابنده نور است و از نظر خواص نوری نیز ظاهری بسیار مشابه مینای دندان دارد و به حفاظت دندان ها کمک بیشتری خواهد کرد.

 

معایب و مزایای ونیر سرامیکی

 

از آنجایی که ونیر در لابراتوار دندانپزشکی ساخته میشود نمیتوان در یک جلسه کار درمان را انجام داد و بیمار باید حداقل دو بار به بهترین مرکز کامپوزیت دندان مراجعه کند بنابراین در یک جلسه درمان نخواهد شد .

ونیر کردن دندان با ونیر سرامیکی به زمان بیشتری نیاز دارد و موادی که برای ساخت و چسباندن آن استفاده میشوند گرانتر هستند اما کیفیت بهتری خواهد شد بنابراین هزینه ونیر سرامیکی بیشتر از ونیر کامپوزیت خواهد بود.

نکته ایی که وجود دارد ونیر سرامیکی را نمیتوان ترمیم کرد، بنابراین اگر دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود باید تعویض شود.
ونیر سرامیکی به خاطر شباهت بسیار زیادی که به دندان طبیعی دارد  بسیار زیباتر است او همچنین ونیر سرامیکی در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاوم هستند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *