فرز سرامیکی

فرز سرامیکی


آیا لیفت لثه درد دارد ؟ این سوالی است که اکثر مراجعه کنندگان می پرسند در ادامه میخواهیم یکی از مهمترین رکن های لیفت لثه را به شما عزیزان معرفی کنیم ، لیفت لثه یک جراحی سرپایی بوده که جهت اصلاح لبخند لثه ای توسط دکتر فراز تیموری متخصص جراحی لثه و ایمپلت، فلوشیپ جراحی لثه بالیزر قابل انجام است. لبخند لثه ای به حالتی گفته می شود که به هنگام صحبت کردن و یا خندیدن، لثه ها بیشتر از دندان خود را نشان می دهند. با کمک لیفت لثه با فرز سرامیکی بخشی از لثه از استخوان جدا شده و حالت ورق خوردن به سمت بالا تا زده می شود. با این عمل که بافت زبانه یا فلپ گفته می شود اصلاح طرح لبخند ساخته می شود.

فهرست مطالب

 مراحل انجام لیفت لثه چیست؟

برای اینکه لیفت لثه را برای بیمار انجام دهند، ابتدا لازم است که بیمار یک مرتبه به پزشک مراجعه کند تا در این جلسه پزشک بیمار را تحت بررسی قرار دهد و روند و مراحل درمان را برای بیمار شرح دهد.

سپس نوبتی برای انجام لیفت لثه توسط پزشک به بیمار داده می شود که در آن جلسه بیمار می تواند لیفت لثه را انجام دهد و معمولا یک جلسه برای این روش کافی است. در مراحل لیفت لثه ابتدا پزشک اقدام به برداشتن بافت های نرم می کند که این کار تحت بی حسی موضعی انجام می شود و سپس لثه ها تراش داده می شوند و شکل می گیرند.

برای انجام دادن این امور پزشک از تیغ جراحی، لیزر و فرز استفاده می کند که استفاده از لیزر در این روند باعث می شود که بافت ها به سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند و به همین دلیل استفاده از لیزر در میان پزشکان بسیار مورد پسند واقع شده است.

در ادامه پس از اینکه پزشک لثه ها را از استخوان جدا نمود، استخوان را به بخش هایی بالاتر از جایی که در آن قرار داشت، قرار می دهد.

مزایای لیفت لثه چیست؟

لیفت لثه برای تمامی افرادی که از این تکنیک استفاده می کنند، دارای مزیت هایی به شرح زیر است:

یکی از مهم ترین مزایای لیفت لثه درمان بیماری های لثه ای است که در این صورت مشکلاتی مانند: کیست لثه ای با لیفت لثه برطرف می شود.

نتیجه حاصل از لیفت لثه دائمی است و در صورتی که یک بار از این روش استفاده شود، می توان تا پایان عمر از نتایج آن بهره مند شد.

با انجام شدن لیفت لثه ظاهر دندان ها بهبود پیدا می کنند زیرا در این صورت می توان دندان ها را به حالت زیبا و نرمال نشان داد و دندان هایی که خیلی بلند هستند را کوتاه کرد و دندان های کوتاه را بلند نمود.

کمک به افزایش اعتماد به نفس افراد: در روش لیفت لثه اعتماد به نفس افراد افزایش پیدا می کند زیرا در این روش میزان بافت های اضافی کاهش پیدا می کند و لبخند زیباتر می شود.

در روش لیفت لثه می توان لثه های نامتقارن را متقارن سازی کرد که این موضوع نیز از دیگر مزایای این تکنیک می باشد.

لیفت لثه این امکان را به وجود می آورد که زیبایی دندان ها افزایش پیدا کند و چهره فردی که از این تکنیک استفاده می کند، جذاب تر شود.

مراقبت های بعد از لیفت لثه چیست؟

اگر از روش لیفت لثه استفاده کرده باشید، باید مراقبت هایی را به شرح زیر پس از لیفت انجام دهید، تا به بهبودی کامل برسید و نتیجه ای رضایت بخش دریافت کنید:

شخصی که لیفت لثه انجام داده است، باید از خوردن غذاهای سفت، چسبنده و تند پرهیز کند و تا چند روز غذاهای نرم و آبکی میل کند.

تا چندین روز بعد از لیفت لثه باید مسواک زدن را با دقت انجام دهید که مسواک به لثه ها برخورد نکند و بهبودی حاصل شود. در غیر این صورت ممکن است که مسواک باعث آسیب دیدن لثه ها شود و روند بهبودی فرد را با مشکل مواجه کند.

پس از لیفت لثه توصیه می شود که برای جلوگیری از بروز عفونت در لثه ها از دهان شویه استفاده شود و حداقل روزی یک مرتبه و حداکثر روزی سه مرتبه دهان را با دهان شویه شست و شو داد.

از دیگر مراقبت های مورد نیاز در این مرحله باید به این موضوع اشاره کرد که بعد از لیفت لثه تا چند روز نباید هیچ گونه فعالیت سنگین انجام داد تا به لثه ها فشار نشود و لثه به خوبی استحکام پیدا کند. به عنوان مثال: در این مدت زمان نباید ورزش های سنگین انجام داد و یا وسایل سنگین را بلند کند. انجام دادن چنین اموری باعث می شود تا لثه ها متورم شوند و استحکام خود را به دست نیاورند.

در این مدت چنانچه پزشک دارویی برای شما تجویز کرده است، سعی کنید که از دارو های تجویز شده به صورت مرتب استفاده کنید.

لیفت لثه برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی افرادی که تمایل دارند تا از روش لیفت لثه استفاده کنند، باید یکی از شرایط های ذکر شده در قسمت زیر را دارا باشند:

تمامی افرادی که لثه هایشان تحلیل رفته باشد، می توانند از روش لیفت لثه استفاده کنند زیرا  در این صورت تحلیل رفتن لثه باعث بروز مشکلاتی مانند: تغییر ظاهر دندان ، حساس شدن لثه و از بین رفتن دندان می شود.

افرادی که لبخند لثه ای داشته باشند و لثه های آنها در هنگام لبخند زدن بیشتر نمایان می شود نیز جزو افرادی هستند که کاندیدای مناسب برای لیفت لثه هستند.

اشخاصی که بی اختیار در خواب دندان قروچه می کنند، از آنجایی که در طولانی مدت دندان هایشان ساییده می شود و دچار لبخند لثه ای می شوند، می توانند از تکنیک لیفت لثه استفاده کنند.

از دیگر افرادی که کاندید مناسب برای لیفت لثه هستند، افرادی می باشند که در حین خندیدن در حدود سه الی چهار میلی متر از لثه هایشان نمایان می شود، می توانند از لیفت لثه استفاده کند و به این شکل برای برطرف کردن مشکل خود اقدام نمایند.

فرز دندانپزشکی چیست و کاربرد آن کدام است؟

فرزهای دندانپزشکی که در انواع مدل ها و جنس های مختلف طراحی و ساخته می شوند، قطعات مته مانندی هستند که با اتصال به هندپیس، جهت ایجاد برش در بافت های سخت مانند دندان و استخوان بکار گرفته می شود. به کمک فرز دندانپزشکی می توان جنس سخت دندان را برش زد و یا آن را کند.

علاوه براین با کمک فرز سرامیکی می توان برای صاف کردن و برداشتن بافت های اضافه مانند لیف لثه و ترمیم رنگ دندان مانند کامپوزیت استفاده کرد. فرزهای دندانپزشکی با توجه به نوع نیاز متخصص و متدهای درمان استفاده می شود. برای نمونه لیفت لثه با فرز سرامیکی به راحتی قابل انجام است.

انواع فرزهای دندانپزشکی

فرز استیل

در سال 1891 فرز استیل جهت انجام خدمات دندانپزشکی ساخته شد. در آن سال قیمت فرز استیل مقروه به صرفه و اقتصادی بود. از این فرز برای ایجاد حفره هایی در دندان و تخلیه دنتین استفاده می شد. انجام لیفت لثه با فرز استیل زیاد امکان پذیر نبود زیرا دارای سرعتی پایین بوده و به هنگام کار بیمار درد زیادی را حس می کرد. علاوه براین روند کند فرز باعث شده بود که متخصص خیلی سریعتر خسته شود.

فرز کارباید

چند سال بعد فرز کارباید برای کمک به دندانپزشک ها ساخته و طراحی شد. امتیاز این فرز نسبت به فرز استیل، سرعت بالا و مقاومت بیشتر آن بود. هر چند امروزه بیشتر دندانپزشکان برای انجام خدمات دندانپزشکی خود مانند لیفت لثه با فرز سرامیکی کار می کنند، اما فرز کارباید نیز کاربردهای خاص خود را دارد. ظرفیت بالای این فرز در دمای بالا علاقه دندانپزشکان را به خود جلب کرده است. انجام عملیات برداشتن نسخ دندان بدون هیچ گونه شکستگی و کند شدن کار را انجام می دهد. از ویژگی های بارز فرز کاربرید می توان به قدرت بالای آن در ایجاد حفره دندانی و بیرون کشیدن مواد قدیمی در دندان اشاره کرد.

فرز الماسی در دندانپزشکی

یکی دیگر از انواع فرزهای پرکاربرد در دنیای دندانپزشکی، فرز الماسی بوده که از بهم چسبیدن ذرات ریز زاویه دار و نوک تیز مواد بسیار سخت، ساخته شده است. اگر چه لیفت لثه با فرز سرامیکی مورد توجه خیلی از دندانپزشک ها می باشد اما می توان از فرز الماسی نیز استفاده کرد. در صورت استفاده صحیح و درست از این فرزها می توانید برای سالهای طولانی آن را بکار گرفت. فرز الماسی دارای درجه بندی بوده و از نوع بسیار زبر تا بسیار نرم تغییر می کند.

فرز سرامیکی

فرز سرامیکی، فرز پرکاربرد در انجام کامپوزیت ونیر سرامیکی و ترمیم سازی می باشد. زمانی که نیاز باشد آلگام موجود در دندان برداشته شود، استفاده از فرز بهترین گزینه است. علاوه برآن دکتر فراز تیموری متخصص جراحی لثه و ایمپلت، فلوشیپ جراحی لثه بالیزر درخصوص لیفت لثه با فرز سرامیکی بسیار ماهرانه تر کار می کنند. زمانی که دندان بیمار نیاز به تخلیه پوسیدگی و آلگام دارد، فرز سرامیکی جوابگوتر خواهد بود. ایمنی بودن، عملیات کارآمد و بدون ریسک سبب شده است که متخصص لیفت لثه از آن برای انجام لیفت لثه کمک بگیرد.

 

فرز سرامیکی

 

لیفت لثه با فرز سرامیکی

دیگر قابلیت های فرز سرامیکی انجام لیفت لثه و یا جراحی لثه بدون درد و خونریزی می باشد. فرز سرامیکی در سایرهای مختلفی روانه بازار دندانپزشکی شده است. اما به طور کلی در دو سایز کوتاه و بلند ساخته شده که برای کاربردهای مختلف از جمله جراحی لثه و لیفت لثه به کار گرفته می شود.

از قابلیت های این فرز اتصال به دستگاه توربین بوده و جنس سرامیکی که باعث می شود فرز به هیچ عنوان کند نشده و شکسته نشود. افزایش طول تاج دندان، برداشتن لثه پری کرونایتس دندان عقل، برداشتن لثه اضافی روی فیکسچر ایمپلنت دندان و تراشیدن دندان جهت ایجاد روکش دندان استفاده از فرز سرامیکی یک گزینه مناسب خواهد بود.

ویژگی های بارز فرز سرامیکی

با توجه به معایب لیفت لثه ، از جمله ویژگی های بارز فرز سرامیکی نسبت به دیگر فرزها، استفاده از آن بدون نیاز به آب و خشک می باشد. یعنی زمانی که لیفت لثه با فرز را انجام می دهید لثه را بایستی کاملا خشک کنید.

به هنگام کار با آن محل مورد نظر بایستی کاملا خشک باشد. فرز سرامیکی را می توانید به راحتی با کمک اتوکلاو در درمای 135 درجه به مدت نیم ساعت به راحتی استریل کنید. از سوی دیگر سرعت دور آن در حدود 300000 دور در دقیقه می باشد.

نکات مهم به هنگام استفاده از فرز سرامیکی

  • محل مورد نظر کاملا خشک باشد و از آن بدون آب استفاده کنید
  • گرمای تولیدی فرز در حدود 65 درجه سانتی گراد می باشد که خود این امر به انعقاد خون کمک میکند
  • فرز سرامیکی را به هنگام لیفت لثه به حالت قلم مو بر روی لثه بکشید. سعی کنید صبر و حوصله داشته باشید تا تنها مقدار مورد نظر را از بافت جدا کنید.
  • سعی کنید فرز سرامیکی با آلگام یا پست فلزی برخورد نداشته باشد، زیرا باعث تغییر رنگ آن خواهد شد و همچنین مراقبت های بعد از لیفت لثه را رعایت کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *